Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Ηot Dog concept stores: ανερχόμενη τάση ή πρόσκαιρη μόδα;
Ηot Dog concept stores: ανερχόμενη τάση ή πρόσκαιρη μόδα;

Η οικονομική κρίση έχει ευνοήσει το άνοιγμα πολλών θεματικών καταστημάτων που λανσάρουν αποκλειστικά το κλασικό και... πάμφθηνο hot dog! Πρόκειται για ένα προϊόν με μεγάλη ιστορία, που έχει επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο της Εστίασης. Kάποιοι ωστόσο κάνουν λόγο για... πυροτέχνημα που σύντομα θα κοπάσει. Τι ισχύει στ’ αλήθεια τελικά; Τα τελευταία χρόνια τo street food στην Ελλάδα αναζητά τη διαφοροποίηση. Το κοινό φαίνεται να τείνει όλο και πιο συνειδητά σε μία ολόκληρη γκάμα «γρήγορων εδεσμάτων» μέσα στο οποίο περιλαμβάνεται και το πασίγνωστο σε όλο τον πλανήτη hot dog! Αυτό συμβαίνει διότι αποτελεί για τη χώρα μας μία από τις πιο φθηνές λύσεις για ένα χορταστικό σνακ, που είναι αισθητά φθηνότερο και από το φημισμένο σουβλάκι, την πίτσα, το σάντουιτς κ.λπ.!

Λίγα λόγια για την ιστορία του

Το λουκάνικο αποτελεί την πιο παλιά μορφή επεξεργασμένου κρέατος και αναφέρεται για πρώτη φορά στην Ομήρου Οδύσσεια, πίσω στο 9ο αιώνα π.Χ. Ωστόσο το πιο σύνηθες λουκάνικο στον κόσμο θα συμφωνούσαμε ότι είναι το Φρανκφούρτης που είναι συνυφασμένο πλέον με τη συγκεκριμένη σπεσιαλιτέ που λατρεύουν μικροί και μεγάλοι! Ανάμεσα στις πολλές ιστορίες που έχουν κυκλοφορήσει σχετικά με την κατοχύρωση της γαστρονομικής αυτής «πατέντας» πιο δημοφιλής είναι εκείνη της θρυλικής καντίνας του Charles Feltman στο Coney Island της Νέας Υόρκης το 1867, χάρη στην οποία ο ίδιος άφησε μία τεράστια όχι μόνο οικονομική, αλλά και γευστική κληρονομιά στις επόμενες γενιές! To πολύ χαρακτηριστικό όνομα όμως του εν λόγω εδέσματος πρωτολανσαρίστηκε το 1902 στη διάρκεια ενός αγώνα των New York Giants. Εμπνευστής του ο αθλητικός σκιτσογράφος της New York Evening Journal, Thomas Aloysius «TAD» Dorgan. Η συνταγή από τότε μέχρι σήμερα παραμένει η ίδια: Ένα βραστό λουκάνικο Φρανκφούρτης μέσα σε κυλινδρικό, μακρόστενο ψωμάκι με κέτσαπ και μουστάρδα! Από ‘κει και πέρα οι προσθήκες και οι παραλλαγές μπορούν να φτάσουν το... άπειρο αρκεί να υπάρχει φαντασία και διάθεση για πειραματισμό!

Το κοινό επιλέγει... οι επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται!

Ο κόσμος ξεκίνησε να το προτιμά πριν από κάποια χρόνια επειδή περιλαμβανόταν στις επιλογές που έδιναν ορισμένες αλυσίδες γρήγορου φαγητού. Σήμερα, μια γρήγορη βόλτα σε κομβικά σημεία της Αθήνας είναι ικανή για να πείσει πως το συγκεκριμένο snack αποτελεί ιδανική περίπτωση σε αυτή την οικονομική φάση όχι μόνο για τους... νυχτοπερπατητές αλλά και ανάμεσα στα διαλείμματα της ημέρας! Ως τώρα όχι μόνο έχει ενσωματωθεί πλήρως στο μενού αλυσίδων γρήγορου φαγητού και καντίνων, αλλά τον τελευταίο καιρό παρατηρούμε πως κάνουν την εμφάνισή τους όλο και περισσότερα καταστήματα με βασικό προϊόν το hot dog. Αν και οι πιο φανατικοί επισκέπτες τέτοιων στεκιών είναι κυρίως νέοι, μαθητές ή φοιτητές, καθώς και όσοι δισκεδάζουν τα βράδια, εύκολα παρατηρεί κανείς πως το συγκεκριμένο γρήγορο γεύμα έλκει και άλλες ηλικίες τελικά, από εργαζόμενους που το επιλέγουν στη διάρκεια της ημέρας μέχρι και... οικογένειες οι οποίες φέρνουν και τα παιδιά τους.

Oι νέοι το προτιμούν...

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τάσης hot dog με 0,70 ευρώ αποτελεί το Street Dog, ένα κατάστημα που βρίσκεται σε κομβικό σημείο της Μεσογείων στην Αγία Παρασκευή και λειτουργεί 24 ώρες προσφέροντας στο νεανικό κοινό hot dog σε τιμές που κυμαίνονται από 0,70 ως 1,40€. Έτσι σε έναν βιομηχανικά σχεδιασμένο χώρο, θα βρει κανείς εκτός από τα ποιοτικά αυτά snac, κρύα σάντουιτς, κρέπες, αναψυκτικά, καφέδες και το καλοκαίρι παγωτά, ενώ ο επιχειρηματίας έχει μεριμνήσει και για το κομμάτι του delivery. Εδώ το κοινό του καταστήματος είναι κυρίως νεανικό και επιλέγει το hot dog της αρεσκείας του μέσα από μια σταθερή βάση 5 διαφορετικών τύπων λουκάνικου (χοιρινού και γαλοπούλας) με στάνταρ ψωμάκι και sauce, ενώ το χαμηλό κόστος του προϊόντος... ισοφαρίζεται με τις μεγάλες ποσότητες κατανάλωσης σε καθημερινή βάση.

Και οι αλυσίδες γρήγορου φαγητού λανσάρουν τα hot dog

Οι λάτρεις του hot dog βρίσκουν ανταπόκριση και σε μεγάλες αλυσίδες γρήγορου φαγητού όπως Γρηγόρης, Everest και Vromiko οι οποίες προσφέρουν κυρίως την κλασική εκδοχή του. Οι περισσότερες αλυσίδες ταχείας εστίασης προσέφεραν παραδοσιακά το συγκεκριμένο προϊόν από την αρχή της λειτουργίας τους, αλλά μετά την πρόσφατη άνθιση του trend, επέλεξαν να το προβάλουν σε ξεχωριστό σημείο του καταστήματος. Με εξαίρεση τα Everest, που, κατά δήλωσή τους, δεν το συγκαταλλέγουν πλέον στα βασικά προϊόντα τους, τόσο το Vromiko, όσο και ο Γρηγόρης, το λανσάρουν δυναμικά. Αυτό που παρατηρείται στην αλυσίδα Vromiko, για παράδειγμα, μετά από αυτή την προβολή, είναι μία άνοδος στις πωλήσεις του προϊόντος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, τον περασμένο Σεπτέμβριο σε ένα μόνο κατάστημα της συγκεκριμένης αλυσίδας καταναλώθηκαν 562 τεμάχια Hot Dog double (1,20€), ενώ για το μήνα Οκτώβριο οι πωλήσεις άγγγιξαν τα 2.201 τεμάχια αντίστοιχα. Από την άλλη πλευρά στην αλυσίδα Γρηγόρης, αν και δεν έχει παρατηρηθεί ιδιαίτερη άνοδος στις πωλήσεις των hot dogs, σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη σάντουιτς, το προωθεί ως πρόταση μέσω POP υλικού (αφίσα) σε αρκετά καταστήματα καθώς και στον εκτυπωμένο τιμοκατάλογο.

Έμφαση στην ποικιλία

Στη χώρα μας παρατηρούμε ότι το εν λόγω προϊόν πωλείται πλέον με έναν διαφορετικό τρόπο από εκείνον που ξέραμε μέχρι χθες (πχ από τις καντίνες γηπέδων). Πλέον ο επιχειρηματίας βάζει το δικό του προσωπικό στοιχείο αναδεικνύοντας την νέα αυτή τάση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Fast & Good που άνοιξε τον περασμένο Δεκέμβριο στην Ιπποκράτους στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για μία επιχείρηση ενός μόνο ατόμου, του ιδιοκτήτη Σωτήρη Βασιλείου, η οποία δραστηριοποιείται σε συνοικιακό επίπεδο και σερβίρει hot dog με 0,80 €. «Το συγκεκριμένο προϊόν το μετράς εύκολα και έτσι δεν έχεις τόσο μεγάλη φύρα, ενώ το κέρδος βγαίνει από την ποσότητα προϊόντων που φεύγουν καθημερινά», μας λέει ο ίδιος. H επιχείρηση του κου Βασιλείου αναλαμβάνει επίσης catering εκδηλώσεων και πάρτι, ενώ στην γκάμα των συμπληρωματικών του hot dog προϊόντων περιλαμβάνει ορισμένα έξτρα όπως τυρί, γαλοπούλα, κρεμμύδι, σαλάτα (ξινολάχανο-καρότο- πιπεριά) πατατάκια κ.λπ. που ολοκληρώνουν τη γεύση!

Αλυσίδες με προοπτική

Η αλυσίδα τριών καταστημάτων Μr Hot Dog, σε Αλεξάνδρας, Πανόρμου και Ζωγράφου έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο που κινείται στο ευρύτερο κέντρο της πόλης λόγω των πολύ φθηνών και γευστικών hot dog της. «Διατηρούμε χαμηλά τις τιμές όχι μόνο γιατί φεύγουν περίπου 1500 hot dog την ημέρα από κάθε μαγαζί αλλά και λόγω των συμφωνιών που έχουν γίνει με μεγάλες εταιρείες που μας προμηθεύουν προϊόντα. Κι επειδή το κοινό είναι καχύποπτο μπροστά σε κάτι πολύ φθηνό, φροντίσαμε όλοι οι προμηθευτές μας είναι γνωστοί στην αγορά και τα υλικά μας ποιοτικά». Στα εν λόγω καταστήματα το κοινό βρίσκει 2 είδη λουκάνικου, χοιρινό και γαλοπούλα, ενώ έχει τη δυνατότητα να επιλέξει και το διπλό hot dog που περιέχει 2 λουκάνικα.

Αντίστοιχα η αλυσίδα Ηa’ Dog, ανερχόμενη με 3 ήδη καταστήματα (Πάρος, Χαλάνδρι, Νέα Ερυθραία), απέκτησε φέτος το 4ο σημείο της (το 1ο franchise στην περιοχή Ζωγράφου)! Οι τιμές της κυμαίνονται ψηλότερα από το 0,70, καθώς τα hot dog της ξεκινούν από 2,40 και φτάνουν τα 3,90€, αλλά έχει επιλέξει να προσφέρει στο κοινό μεγάλη ποικιλία σε λουκάνικα που συνοδεύονται από μπίρες εισαγωγής. «Στην αρχή προσπαθήσαμε πολύ για να μάθουμε στον κόσμο ότι μπορεί να προσθέσει κι άλλες γεύσεις πέρα από το κλασικό λουκάνικο και να βάλει αλλιώς το hot dog στη ζωή του όχι μόνο όπως το είχε συνηθίσει τόσα χρόνια». Από την ανάπτυξη του σήματός της εν μέσω κρίσης, φαίνεται πως τα κατάφερε.

Concept Χtra Large!

Ο Νέζος, στον Κεραμεικό είναι γνωστό και παλιό στέκι για όσους κινούνται στην περιοχή και αγαπούν το πολίτικο κεμπάπ. Πριν δυόμιση χρόνια όμως ο επιχειρηματίας άνοιξε πολύ κοντά στο πρώτο μαγαζί και ένα σαντουιτσάδικο. Εδώ πωλείται καφές ή «βρώμικο» που κυρίως τις Παρασκευές και τα Σάββατα γίνεται... ανάρπαστο από τον κόσμο που «πλυμμυρίζει» το Γκάζι! Μετά από το ξενύχτι αλλά και κατά τη διάρκεια της μέρας, το καλαμάκι εναλάσσεται με το χωριάτικο λουκάνικο δημιουργώντας extra large σάντουιτς από 2,5 ευρώ που αποτελούν κανονικότατο, γεμάτο γεύμα ικανοποιώντας και τους πιο δύσπιστους! Σ’ αυτά τα λαχταριστά σάντουιτς η ποικιλία των προτεινόμενων συμπληρωμάτων δεν έχει τελειωμό: Μελιτζανοσαλάτα Κομοτηνής, τζατζίκι , φάρμα, τυροσαλάτα, τυροκαφτερή, σως μουστάρδας, πατάτα, ντομάτα, μαγιονέζα, τυρί, ζαμπόν, μανιτάρια και ό,τι άλλο βάλει ο νους των «ορεξάτων» περιπλανώμενων στην περιοχή.

Γεύσεις παντός τύπου!

Και επειδή το λουκάνικο είναι ο πρωταγωνιστής στην όλη υπόθεση, τα είδος που φαίνεται να «φεύγει» περισσότερο σε τέτοιου είδους καταστήματα είναι εκείνο από χοιρινό αν και τώρα τελευταία αποκτά μεγάλη ζήτηση και το γαλοπούλας που είναι λίγο ακριβότερο. Σε πιο εξειδικευμένα μαγαζιά μπορεί κανείς να δοκιμάσει λουκάνικο αρνίσιο, μοσχαρίσιο ή κοτόπουλου εφόσον το ζητήσει και επιλέξει να «ανοιχτεί» σε νέους γευστικούς συνδυασμούς. Συζητώντας με τον ιδιοκτήτη του Mr Hot Dog καταλαβαίνουμε ότι έχει εξίσου μεγάλη σημασία το πώς βράζει κανείς το λουκάνικο πριν το σερβίρει. Συγκεκριμένα ο Σπ. Μιλλιωρίδης υποστηρίζει πως χάρη στη συνταγή της δικής του επιχείρησης όπου κατά τη βράση προστίθενται διάφορα λαχανικά , το τελικό αποτέλεσμα είναι πολύ πιο γευστικό απ’ ότι αν το σκέυος είχε απλά νερό. Καλό είναι να υπάρχουν ρισμένες βασικές sauce που ταιριάζουν «γάντι» με τις παραπάνω γεύσεις για να καλύπτουν όλα τα γούστα. Αυτές είναι φυσικά η κέτσαπ και η μουστάρδα, καθώς και η μαγιονέζα, η ντιζονέζ, η bbq και το ταμπάσκο για πιο... πικάντικο στίγμα! Από την άλλη πλευρά παίζουν σημαντικό ρόλο για τη γευστική ολοκλήρωση extra προϊόντα όπως η σαλάτα coleslaw, το ψιλοκομμένο αγγουράκι τουρσί (ρέλις), το λιωμένο τυρί cheddar, τα κομματάκια τραγανού μπέικον ή το καραμελωμένο κρεμμύδι, παραδοσιακά πλέον υλικά για τους φανατικούς του hot dog! Πρόκειται για συνδυασμούς που έχουν προκύψει από πειραματισμούς σε διάφορες περιοχές της κεντρικής Ευρώπης και της Αμερικής και σε αυτή τη φάση είναι εύκολο να περάσουν στην καθημερινότητα του πελάτη που είναι ανοιχτός σε αναζητήσεις νόστιμες και οικονομικές.

Διάσημα αμερικάνικα hot dog

BLT DOG: Tα αρχικά του δεν είναι παρά οι λέξεις Bacon, Lettuce, Tomato που σημαίνει μπέικον, μαρούλι και ντομάτα! Ένας κλασικός γευστικός συνδυασμός που απαιτεί το τσιγάρισμα του μπέικον και το τηγάνισμα του λουκάνικου στο ίδιο σκεύος, με το λίπος δηλαδή που έχει μείνει μέσα. Σερβίρουμε με μαρούλι, ντομάτα, μπείκον και... όσο πιο κλασικό τόσο πιο επιτυχημένο!

CΗICAGO DOG: Το Σικάγο που έγινε παγκοσμίως γνωστό για τους διαβόητους εγκληματίες που... ανέθρεψε, έγινε η γενέτειρα αυτού του καθ’όλα «παράνομου» hot dog! Μέσα σε ψωμάκι πασπαλισμένο με παπαρούνα, βάζουμε βραστό λουκάνικο, πίκλες αγγούρι, ντομάτα, ψιλοκομμένο κρεμμύδι και μουστάρδα. Προσθέτουμε αλάτι και σέλερι.

CORN DOG: Προσοιδιάζει στο γνωστό σε όλους πιροσκί μόνο που έχει... καλαμάκι! Αρκεί να φτιάξουμε ένα μείγμα από 80 γρ. αλεύρι, 80 γρ. καλαμποκάλευρο, ζάχαρη, αλάτι και μουστάρδα και άλλο ένα με 120 ml γάλα και ανγό. Στερεώνουμε το βρασμένο λουκάνικο σε ένα ξυλάκι και το βουτάμε διαδοχικά στα δύο μείγματα. Ψήνουμε μέχρι να ροδίσει και σερβίρουμε!

NACHO DOG: Ένα... πληθωρικό hot dog που μας ταξιδεύει στις απέραντες πεδιάδες του Μεξικό με κάθε μπουκιά! Σε ψωμάκι βάζουμε λουκάνικο μοσχαριού ή κοτόπουλου ανάλογα τις προτιμήσεις, τριμμένο τυρί, jalapenos, σπασμένα nachos και σως guacamole, την οποία καλύτερα να προετοιμάσετε οι ίδιοι και όχι να το πάρετε έτοιμη για περισσότερη φρεσκάδα.

Το αύριο της τάσης

Μέσα σε ένα τόσο ρευστό οικονομικό περιβάλλον που επηρεάζει αντίστοιχα τόσο τη διάθεση όσο και τη δυνατότητα του καταναλωτή, κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να προβλέψει το πώς θα εξελιχθεί το trend στην ελληνική αγορά της Εστίασης. Αν ακολουθήσουμε, ωστόσο, τη βασική αρχή που διέπει κάθε concept που αντέχει στο χρόνο, θα λέγαμε πως και στην περίπτωση των hot dogs, τα καταστήματα που επενδύουν στην καλή σχέση ποιότητας- τιμής, διατηρώντας ένα υψηλό επίπεδο service θα αντέξουν και θα παραμείνουν στην αγορά για πολλά χρόνια ανεξάρτητα από τάσεις.

Κείμενο: Εύα Αντωνοπούλου

Από το τεύχος 44 (ΝΟΕ/ΔΕΚ 2012) του περιοδικού ΨΗΤΟπωλείο