Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Το marketing στην εποχή των social media
Το marketing στην εποχή των social media

Το διαδίκτυο έχει πλέον για τα καλά μπει στη ζωή μας αλλάζοντας όχι μόνο τον τρόπο επικοινωνίας, αλλά και τις συνήθειες μας σαν ανθρώπων και σαν καταναλωτών! Κοινωνικές σχέσεις, ενημέρωση, αγορές και διαφήμιση, έχουν βρει ένα καινούριο πεδίο έκφρασης, ένα ανοιχτό κανάλι αμφίδρομης ροής απόψεων και πληροφοριών, αλλάζοντας ριζικά την καθημερινότητά μας, αλλά και την ίδια τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς και δημιουργώντας νέα δεδομένα στο marketing.

Αξιοποιώντας εμπορικά τα social media

Οι περισσότερες επιχειρήσεις σήμερα, χρησιμοποιούν τα Social Media προκειμένου να χτίσουν την εικόνα τους με ένα πιο φυσικό και προσωπικό τρόπο, διατηρώντας συνεχόμενη & ανοικτή επικοινωνία με ένα μεγαλύτερο γκρουπ ανθρώπων που στη συνέχεια επισκέπτονται ή και προωθούν/προτείνουν το site τους σε άλλους χρήστες. Τα web sites κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Twitter και το Youtube στην πρώτη γραμμή, προσφέρουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αύξηση της επισκεψιμότητας στο web site των αρτοποιείων – Ζαχαροπλαστείων, αλλά κυρίως μια πιο άμεση επαφή με τους καταναλωτές ή τους υποψήφιους πελάτες τους. Σε συνδυασμό με ένα προσεγμένο και καλοσχεδιασμένο blog αλλά κι ένα εξίσου καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα e-mail marketing, η προωθητική καμπάνια γίνεται απίστευτα επιτυχημένη. Τα social media σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε τη δική σας παρουσία σε αυτά, ενσωματώνοντας στη σελίδα σας πληροφορίες σχετικά με εσάς, φωτογραφίες εκδηλώσεων και προϊόντων, αλλά και κουίζ, διαγωνισμούς, ψηφοφορίες κ.ά. Με έξυπνα κουίζ και ψηφοφορίες, μπορείτε να μάθετε τη γνώμη των καταναλωτών και να βελτιώσετε τις υπηρεσίες και τα προϊόντα σας. Μπορείτε να ενημερώσετε τον κόσμο για ειδικές προσφορές, νέα προϊόντα και υπηρεσίες σας ή να διαδώσετε έναν διαγωνισμό και να επιβραβεύσετε τους “φίλους” σας με εκπτωτικά κουπόνια. Το κυριότερο πλεονέκτημα όμως που σας παρέχουν είναι ότι σας βοηθούν να χτίσετε μια ισχυρή προσωπική σχέση με την πελατεία σας!

Πολύ συχνά προκαλείται η προσοχή & δημιουργείται «θόρυβος» γύρω από ένα μήνυμα (post), video, παιχνίδι, tweet ή και blog που ανακυκλώνεται αυθόρμητα, από τον ένα χρήστη στον άλλο. Τα διάφορου τύπου μηνύματα που κυκλοφορούν μπορεί να είναι προσωπικά, ή να έχουν να κάνουν με την επικαιρότητα, ή με διάφορα κοινά ενδιαφέροντα (μουσική, σινεμά, μόδα, κλπ). O «θόρυβος» αυτός είναι που κινεί τα social media και τα κάνει να δουλεύουν διαφορετικά, αλλά και αποτελεσματικά.

Παράλληλα, δημιουργούνται νέοι τρόποι προώθησης και στρατηγικές marketing on-line (Social Media Marketing) που μια εταιρία έχει πια στην διάθεσή της να χρησιμοποιήσει.

Για να γίνει όμως αυτό οι on-line καμπάνιες marketing και τα μηνύματα που δημιουργεί η εταιρία πρέπει να είναι κατάλληλα φτιαγμένα έτσι ώστε να προσελκύουν αυθόρμητα τους χρήστες (fans) και να τους κρατάνε σε ανοικτή επικοινωνία μαζί της.

Δημιουργώντας τη δική σας σελίδα στο facebook

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.facebook.com και να δημιουργήσετε ένα λογαριασμό. Από την επιλογή “Δημιουργία σελίδας”, επιλέξτε την κατηγορία “Εμπορική επωνυμία ή προϊόν” και επιλέξτε την κατηγορία “Φαγητό/ποτά”, ή “τοπικές επιχειρήσεις” ή κάτι άλλο που να σας εκφράζει. Φροντίστε να συμπληρώσετε σωστά τα στοιχεία που θα σας ζητηθούν και να ενεργοποιήσετε την επιλογή για δημόσια εμφάνιση των στοιχείων σας. Το επόμενο βήμα είναι να διαμορφώσετε τη σελίδα σας όπως εσείς θέλετε, ώστε να την κάνετε ελκυστική και δημιουργική. Κάποια στοιχεία όπως η ταχυδρομική σας διεύθυνση, το site της επιχείρησής σας κ.λπ. είναι απαραίτητα. Στη συνέχεια, ενημερώστε όσο περισσότερους γνωστούς έχετε και ζητήστε τους να σας κάνουν “like”, να δηλώσουν δηλαδή ότι η σελίδα σας “τους αρέσει”, καθώς και να τη στείλουν σε όλους τους “φίλους” τους. Από εκεί και πέρα, είναι στο χέρι σας να την κάνετε όσο πιο δελεαστική γίνεται και να την τροφοδοτείτε καθημερινά κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον όσων σας παρακολουθούν, αλλά και να κερδίσετε και καινούριους “fan”. Διοργανώστε διαγωνισμούς, χαρίζοντας διάφορα δώρα, ενημερώστε τους φίλους σας για τα καινούρια σας προϊόντα, δώστε τους συνταγές, “ανεβάστε” φωτογραφίες των προϊόντων σας και τα νέα της επιχείρησής σας και θα δείτε όλο και περισσότερους ανθρώπους να ασχολούνται μαζί σας!

Γιατί να δημιουργήσετε σελίδα στο facebook

Το facebook είναι μια από τις πιο δημοφιλείς εφαρμoγές των social media με έναν αριθμό από χρήστες σε ολόκληρο τον κόσμο που αυξάνεται ραγδαία και προσεγγίζει το ένα δισεκατομμύριο. Έχουμε να κάνουμε δηλαδή με μια τεράστια αλληλοεπιδρώσα κοινότητα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει! Δεν έχει σημασία αν η επιχείρησή σας πουλάει προϊόντα ή υπηρεσίες ούτε αν απευθύνεται σε καταναλωτές (B2C) ή άλλες επιχειρήσεις (B2B). Σίγουρα κάποιοι από τους πελάτες σας και εκατομμύρια δυνητικοί πελάτες βρίσκονται στο facebook.

 Το facebook διατίθεται δωρεάν! Αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του. Αν το διαχειριστείτε σωστά, έχετε ένα πρώτης τάξεως online εργαλείο δικτύωσης και προβολής για την επιχείρησή σας. Αν είστε διατεθειμένοι να πληρώσετε, μπορείτε να φτιάξετε στοχευμένες διαφημίσεις στο facebook με χαμηλό κόστος ανά κλικ.

Δεν απαιτεί εξειδικευμένες τεχνολογικές γνώσεις. Αυτός που θα διαχειρίζεται το προφίλ της επιχείρησής σας στο facebook μπορείτε να είστε κι εσείς ο ίδιος, ή κάποιος από το προσωπικό σας που να έχει το χρόνο και τη διάθεση να το κάνει. Αν δεν νιώθετε έτοιμοι για κάτι τέτοιο,ή δεν είστε πολύ εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, αναθέστε το social media management σε εξωτερικό συνεργάτη - σύμβουλο social media marketing και ζητήστε του να εκπαιδεύσει το προσωπικό σας.

Το facebook είναι μια πλατφόρμα που αναβαθμίζει και επεκτείνει διαρκώς τις λειτουργίες που αφορούν στο επαγγελματικό marketing. Αναζητήστε εφαρμογές και ιδέες που μπορούν να είναι χρήσιμες στην επιχείρησή σας και να σας βοηθήσουν να βρείτε καινούριους πελάτες, ή να ενισχύσετε περισσότερο τις σχέσεις σας με τους υπάρχοντες.

Μέσα από το facebook μπορείτε να βελτιστοποιήσετε τη θέση σας στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης (Search Engine Optimization – SEO). Κι αυτό γιατί οι σελίδες του εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης του Google.

Το περιβόητο «Like» ή «Μου αρέσει» του facebook δίνει δύναμη στο προφίλ της επιχείρησής σας, ενώ τραβάει το ενδιαφέρον των φίλων σας, αλλά και των δικών τους φίλων. Επίσης ο κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα να κοινοποιήσει ό,τι βρίσκει ενδιαφέρον, και έτσι να το δουν και οι φίλοι του. Η σελίδα σας στο facebook και η εμφάνιση της επιχείρησής σας σας σε άλλα σημεία της πλατφόρμας (π.χ. τοίχοι fans, διαφημίσεις) δημιουργεί μια συνεχόμενη και αυξανόμενη ροή από “κλικ” προς την ιστοσελίδα της επιχείρησής σας.

Η παρουσία σας στο facebook μαρτυρά και την εξωστρέφειά σας σαν επιχείρηση, ενώ βοηθάει τη φήμη σας να ξεπεράσει τα στενά όρια της γειτονιάς, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να δημιουργήσετε ένα καλό brand name!

Σημεία προσοχής

 Μπορεί ο χειρισμός ενός προφίλ στο facebook να είναι εύκολη υπόθεση, αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι και πρόχειρος. Μια έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη, ενώ θα πρέπει να σκεφτείτε ποιό είναι το target group σας ώστε να θέσετε σαφείς και ξεκάθαρους στόχους.

 Είναι ωραίο να ανανεώνετε τη σελίδα σας στο facebook, όμως μην το παρακάνετε! Στοχεύστε στα ενδιαφέροντα των πελατών σας, φροντίστε το περιεχόμενό σας να είναι πρωτότυπο και ενδιαφέρον και μελετήστε ποιά είναι η καλύτερη συχνότητα δημοσίευσης status και updates.

 Απαντήστε έγκαιρα σε όλα ανεξαιρέτως τα σχόλια (comments) των φίλων σας, αποδεικνύοντας ότι η σελίδα σας είναι “ζωντανή” και αξιοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη των social media, τη δυνατότητα για άμεση αλληλεπίδραση και αμφίδρομη επικοινωνία με τον πελάτη.

 Σεβαστείτε τους fans σας και μην χρησιμοποιείτε τα στοιχεία τους, όπως π.χ. διευθύνσεις, email, τηλέφωνα κ.λπ. για αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων τρίτων, χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Κάτι τέτοιο θα έθιγε την αξιοπιστία σας σαν επιχείρηση και θα έβλαπτε τη φήμη σας.

 Αν αποφασίσετε να “ανεβάσετε” το προφίλ της επιχείρησης σας στο facebook φροντίστε να είστε συνεπείς στην τροφοδότησή της. Μια “νεκρή” σελίδα στο facebook πλήττει την εικόνα σας και δίνει την εικόνα ενός κλειστού ή εγκαταλελειμμένου καταστήματος.

 Φροντίστε το περιεχόμενο του προφίλ σας να είναι καλογραμμένο, πλούσιο και ποιοτικό χωρίς ορθογραφικά λάθη και ασυνταξίες. Επίσης αποφύγετε τα greeklish. Αν δε νιώθετε αυτοπεποίθηση, αναθέστε το σε κάποιον άλλο που χειρίζεται με άνεση τη γλώσσα.

 Μην αντιγράφετε κείμενα και φωτογραφίες άλλων. Φροντίστε το υλικό σας να είναι πρωτότυπο και μοναδικό. Αν παρ’ όλα αυτά είναι απαραίτητο να δημοσιεύσετε υλικό τρίτων, δείξτε τον επαγγελματισμό σας, αναφέροντας τις πηγές σας και κάνοντας τις σχετικές παραπομπές!

 

Από το τεύχος 102 (Μάιος/Ιούνιος 2013) του περιοδικού Α-Ζ.