Στο ξενοδοχείο ΤΙΤΑΝΙΑ πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου το έκτακτο Δ.Σ. της ΟΑΕ και η συγκέντρωση Προέδρων των Σωματείων όλης της χώρας. Αφορμή στάθηκε η δημοσιοποίηση της έκθεσης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην οποία γίνονται προτάσεις για σαρωτικές μεταρρυθμίσεις και «άνοιγμα» τεσσάρων αγορών με στόχο -όπως επικαλείται το Υπουργείο- να εξοικονομηθούν οφέλη υπέρ του καταναλωτή. Στο επίκεντρο των αλλαγών βρίσκεται, για ακόμη μία φορά, η βιοτεχνική αρτοποιία. Από την έκθεση των 365 σελίδων του ΟΟΣΑ, η ΟΑΕ συμπύκνωσε σε 4 σημεία, τις αλλαγές που αφορούν τον κλάδο και κάλεσε τα μέλη της να συζητήσουν τρόπους αντίδρασης πριν αυτές οι αλλαγές υιοθετηθούν από το Υπ. Ανάπτυξης και ψηφιστούν από το Κοινοβούλιο.
Τα τέσσερα σημεία που αφορούν τον κλάδο
01 Καθορισμένα βάρη
Το πρώτο σημείο αφορά “καθορισμένα βάρη για ψωμί και αρτοσκευάσματα” και συγκεκριμένα αναφέρεται: «Μία διάταξη στο ψωμί και τα ψημένα αγαθά με ταμπέλα που θα περιλαμβάνει σαφή ένδειξη της τιμής ανά κιλό θα παρέχει όλες τις απαραίτητες συνθήκες προστασίας για τους καταναλωτές». Η ΟΑΕ απαντά: «Εμείς ζητάμε το ζύγισμα των προϊόντων άρτου να μην περιοριστεί μόνο στα αρτοποιεία αλλά και σε όλα τα σημεία πώλησης άρτου και αρτοσκευασμάτων. Η κατάργηση των αναφερόμενων βαρών θα δώσει τη δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση να διαθέτει προϊόντα σε ό,τι βάρος θέλει, ευνοώντας τις εισαγωγές κατεψυγμένων ψωμιών, καθώς η εισαγόμενη μορφοποιημένη ζύμη διατίθεται σε βάρη μικρότερα των καθορισμένων.
02 Ο όρος αρτοποιός- αρτοποιείο
Η έκθεση αναφέρει: «Ο αυστηρός ορισμός του όρου αρτοποιός- αρτοποιείο, δεν είναι σαφής για τους καταναλωτές...Η διάταξη πρέπει να αλλάξει και ο όρος να καταργηθεί.» Η απάντηση της Ομοσπονδίας είναι ξεκάθαρη: «Το αρτοποιείο- φούρνος είναι ο χώρος παραγωγής και διάθεσης άρτου και αρτοσκευασμάτων. To Bake off που λειτουργεί είτε ως αυτοτελές κατάστημα είτε εντός σούπερ μάρκετ, είναι χώρος έψησης κατεψυγμένων προϊόντων άρτου»
03 Σημεία πώλησης
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ «Ένα σημείο πώλησης ψωμιού μπορεί να λειτουργήσει σε οποιοδήποτε κατάστημα, αρκεί η ενδιαφερόμενη επιχείρηση να δημιουργήσει το αναγκαίο και ασφαλές περιβάλλον (με ISO 22000) για την πώληση ψωμιού. Η κατάργηση αυτών των περιορισμών θα έχει αποτέλεσμα μία ευρύτερη επιλογή για τους καταναλωτές (π.χ. κρεοπωλείο πωλεί ψωμί για τη διευκόλυνση των πελατών).» Από την πλευρά της η ΟΑΕ υπογραμμίζει: «η έκθεση του ΟΟΣΑ δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα καταστήματα τροφίμων (ψαράδικα, κρεοπωλεία, κ.ά) να πωλούν προϊόντα άρτου χωρίς ιδιαίτερες προϋποθέσεις. Προχωρώντας, προτείνουν το ψωμί να πωλείται και σε καταστήματα μη εδώδιμων προϊόντων! Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα έχει τα περισσότερα σημεία πώλησης ψωμιού από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες».
04 Εισφορά επί των αλεύρων
Σχετικά με την εισφορά για την αγορά των αλεύρων υπέρ του ΤΕΑΑ, η έκθεση του ΟΟΣΑ αναφέρει: «Η υπάρχουσα διάταξη οδηγεί σε διαφορετική μεταχείριση των εγχώριων μύλων. Θα πρέπει να καταργηθεί η εισφορά και οι αρτοποιοί να καταβάλουν τις εισφορές τους απευθείας στο συνταξιοδοτικό τους ταμείο». Σύμφωνα με την Oμοσπονδία: «Με τη βίαιη κατάργηση της εισφοράς, θα καταρρεύσει το ΤΕΑΑ και 4.000 συνταξιούχοι αρτοποιοί δεν θα λαμβάνουν το μικρό βοήθημα των 70-150 ευρώ και οι 15.000 αρτοποιοί θα χάσουν τα χρήματα που έχουν καταβάλει έως σήμερα. Είμαστε ανοικτοί να συζητήσουμε το θέμα με το Υπ. Εργασίας βάσει όμως αναλογιστικής μελέτης που θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ΤΕΑΑ.»
Προβληματισμοί και προτάσεις
Μετά τη συζήτηση επί των σημείων της έκθεσης, το λόγο πήραν τα μέλη του Δ.Σ. και οι Πρόεδροι από τα υπόλοιπα Σωματεία ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις τους προτού υιοθετηθούν από το Υπ. Ανάπτυξης οι αλλαγές του ΟΟΣΑ. Μεταξύ άλλων, οι εκπρόσωποι της ΣΑΑΠΠ (Χ. και Ι. Μάνος) ανέφεραν: «Αν περάσει αυτό, θα αλλάξει η βιοτεχνική αρτοποιία στην Ελλάδα. Προκρίνουμε πανελλαδική συγκέντρωση και μία καμπάνια με αφίσες και ένθετα σε κυριακάτικα φύλλα.» O κ. Ν. Σιδηρόπουλος (Υπ. Θεσ/νίκης) τόνισε: «Επιδίωξη αυτής της πολιτικής είναι να χαθεί η βιοτεχνική αρτοποιία» ενώ η κα. Ε. Κουκουμέρια (Θεσ/νίκη) ανέφερε: «Η σημερινή κατάσταση ευνοεί τα bake off. Χρειάζεται μία διαρκής στρατηγική ενημέρωσης του καταναλωτή, είναι μονόδρομος!» Ο κ. Τσούνης (Αγρίνιο) ζήτησε «να δοθεί αγώνας μέσα στα μαγαζιά μας» ενώ για επανακαθορισμό της φυσιογνωμίας της βιοτεχνικής αρτοποιίας μίλησε ο κ. Ντούβας (Πάτρα).
Πρωτοβουλίες ΟΑΕ για άσκηση πίεσης
Συνοψίζοντας όλες τις προτάσεις που ακούστηκαν από τους εκπροσώπους των Σωματείων, ο πρόεδρος της ΟΑΕ κ. Μούσιος, ανέφερε τα επόμενα βήματα της Ομοσπονδίας ως πρώτες άμεσες κινήσεις πριν την υιοθέτηση των προτάσεων του ΟΟΣΑ από το Υπ. Ανάπτυξης:
• Μαζικές Γενικές Συνελεύσεις από όλα τα Σωματεία με πρόσκληση στους κατά τόπους βουλευτές προς ενημέρωση.
• Επιστολές προς όλα τα Σωματεία και τα Επιμελητήρια προκειμένου να επιτευχθεί η στήριξή τους στα αιτήματα του κλάδου.
• Άσκηση πίεσης για συνάντηση με τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη.
• Ετοιμότητα για έκδοση αφισών που θα αναρτηθούν σε κάθε μαγαζί με ανοικτό το ενδεχόμενο ευρύτερης κινητοποίησης.
• Έμφαση στο επικοινωνιακό κομμάτι και στην ενημέρωση του κοινού για τα οφέλη του «φούρνου της γειτονιάς».
Ρεπορτάζ: Τάκης Κορμπάκης
Από το τεύχος 106 (Ιανουάριος/Φεβρουάριος 2014) του περιοδικού Α-Ζ.