ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Βασίλης Βλάχος: “ Έχω μέσα μου το σαράκι της δημιουργίας”
Βασίλης Βλάχος: “ Έχω μέσα μου το σαράκι της δημιουργίας”

Τέσσερα μαγαζιά εξαιρετικού ντιζάιν, υψηλή ποιότητα και μεγάλη γκάμα προϊόντων, ενθουσιώδες προσωπικό, φανατικοί πελάτες και κολακευτικές δημοσιεύσεις στον Τύπο και το διαδίκτυο, μας οδήγησαν να αναζητήσουμε το πρόσωπο πίσω από μια επιχείρηση που επεκτείνεται αλματωδώς και μάλιστα εν μέσω κρίσης. Ποιος είναι στ΄αλήθεια ο Βασίλης Βλάχος και ποιο το μυστικό της επιτυχίας των “ΒΛΑΧΟΣ Bakery & Pastry”;

Συναντήσαμε τον Βασίλη Βλάχο στο ολοκαίνουριο δημιούργημά του στην Ηλιούπολη. Οι ευχάριστες εκπλήξεις ξεκινούν έξω από το κατάστημα, όπου ο παρκαδόρος διευκολύνει τα αυτοκίνητα να παρκάρουν αφού το αρτοζαχαροπλαστείο βρίσκεται στην πολυσύχναστη Λεωφόρο Ηρώων Πολυτεχνείου. Το κατάστημα εντυπωσιάζει με το μοντέρνο και πρωτότυπο ντιζάιν του, τη χαρούμενη ατμόσφαιρά του, τον πλούτο και την ποικιλία των προϊόντων του! "Προσπαθούμε να κάνουμε τη διαφορά προσέχοντας και την τελευταία λεπτομέρεια και οι πελάτες μας καταλαβαίνουν ότι υπάρχει σεβασμός", λέει ο κ. Βλάχος. Ίσως αυτό να είναι το μυστικό της επιτυχίας; Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...

Πότε και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την αρτοποιία;

Το 1986 ήρθα από το χωριό μου στη Μεσσηνία, να αναζητήσω την τύχη μου. Από πολύ νεαρή ηλικία βρέθηκα στο αρτοποιείο του Δελλατόλα στη Δάφνη, με την οικογένεια του οποίου διατηρούμε άριστες σχέσεις μεχρι σήμερα.

Την αγάπησατε τελικά τη δουλειά ή την είδατε σαν λύση ανάγκης;

Στην αρχή ξεκίνησα από ανάγκη, αλλά τελικά μου ταίριαξε και αγάπησα πάρα πολύ το επάγγελμα του αρτοποιού. Το πίστευα αυτό το επάγγελμα και το υποστήριξα με όλες μου τις δυνάμεις.

Τί θυμάστε από τα παιδικά σας χρόνια, έχετε καθόλου μνήμες ψωμιού;

Να, θυμάμαι τη μάνα μου να ζυμώνει στη σκάφη -ήμασταν βλέπετε 8 παιδιά στην οικογένεια- και κάποιες φορές μου ζητούσε να τη βοηθήσω. Δε θα ξεχάσω ποτέ εκείνη τη μυρωδιά, την αίσθηση του ζυμαριού! Έφτιαχνε λαλαγγόψωμα (τηγανόψωμα), επίσης έφτιαχνε ένα ωραίο ψωμί που το λέγαμε μουντό με αλεύρι από νερόμυλο. Αυτός ο νερόμυλος στο Ραπτόπουλο Μεσσηνίας έχει ανακαινιστεί, έχει γίνει καφενείο και πρόκειται να ξαναλειτουργήσει σαν νερόμυλος. Αυτές οι μνήμες λοιπόν με ακολουθούν.

Πότε ξεκινήσατε τη δική σας επιχείρηση;

Το 1998 άνοιξα το πρώτο μου μαγαζί στο Ν. Κόσμο το οποίο δε λειτουργεί πια. Το 2007 ξεκινά το κατάστημα της οδού Κατζαντώνη στο Νέο Κόσμο, το 2010 το κατάστημα του Παλαιού Φαλήρου στην Αγίου Αλεξάνδρου, το 2013 το κατάστημα της Μπακνανά επίσης στο Νέο Κόσμο και από το φετινό Σεπτέμβρη το κατάστημα της Ηλιούπολης που είναι και το μεγαλύτερο... Έχω πάντως δουλέψει πολύ σκληρά και τα πρώτα χρόνια ήταν πολύ δύσκολα για μένα. Το αποτέλεσμα όμως με κάνει να νιώθω χαρούμενος και δικαιωμένος γιατί κυνήγησα τα όνειρά μου και τα κατάφερα. Και έκανα περήφανους και τους γονείς μου.

Πιστεύετε ότι η επιτυχία σας αυτή ήταν και προϊόν συγκυρίας, με την έννοια ότι τον τελευταίο καιρό καταγράφεται μια μεγάλη άνθιση των επιχειρήσεων αρτοζαχαροπλαστικής;

Πιστεύω ότι σε λίγο καιρό θα υπάρχει πρόβλημα. Βρισκόμαστε πλέον ο ένας πάνω στον άλλο. Οι αλυσίδες επεκτείνονται, το ψωμί πωλείται και σε σούπερ μάρκετ. Πάντως νομίζω ότι αυτό που έγινε με τις μεγάλες αλυσίδες, μπορεί να έβλαψε, αλλά βοήθησε κιόλας τον κλάδο. Έτσι ξεκίνησαν κάποιοι πιο νέοι αρτοποιοί και ανακαίνισαν τα μαγαζιά τους, έκαναν και δεύτερο και τρίτο, έβαλαν τον καφέ, και πλούτισαν τη γκάμα των προϊόντων τους. Τους έδωσε δηλαδή μια δημιουργική ώθηση και τους έκανε να ακολουθήσουν τις εξελίξεις και να εκσυγχρονιστούν. Λειτούργησαν σαν πρότυπο. Στην αρχή μας ξένιζε, όμως μετά είδαμε ότι αυτή είναι η τάση και την ακολουθήσαμε. Τώρα τα αρτοποιεία έχουν γίνει στέκια, βλέπω τη νέα γενιά που έρχεται να πιει τον καφέ της, να φάει ένα κολατσιό και στο τέλος “ταγκάρει” το αρτοζαχαροπλαστείο!

Πώς παρακολουθείτε τις τάσεις;

Ταξιδεύω πολύ, πριν λίγες μέρες ήμουν στη Ρουμανία. Πριν στήσω αυτό το μαγαζί πήγα στο Παρίσι και στη Ρώμη για να πάρω ιδέες. Ήθελα να φτιάξω ένα μαγαζί με προσωπικότητα σε μοντέρνο ύφος, αλλά ζεστό και φιλικό. Φροντίζω να ενημερώνομαι παρακολουθώντας ανελλιπώς τις  εκθέσεις -και την ΑΡΤΟΖΑ και άλλες του εξωτερικού- είμαι ανοιχτός στις καινοτομίες και όταν δω μια καινούρια ιδέα που μου ταιριάζει θα την ακολουθήσω!

Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου καταναλωτή;

Είναι πολύ πιο απαιτητικός. Δεν αναζητά μόνο ποιοτικά προϊόντα, αλλά και ωραίο περιβάλλον. Ο καταναλωτής αλλάζει, αλλά και τα καινούρια μαγαζιά έχουν τη δύναμη να αλλάζουν τον καταναλωτή! Εμείς προσπαθήσαμε να δώσουμε στιλ στα μαγαζιά μας. Έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στον καφέ. Προσφέρουμε τρία χαρμάνια της Delmocca  κι έχουμε δημιουργήσει μια όμορφη γωνιά. Ο τοπικός τύπος συγκρίνει τον καφέ μας με αυτόν των πιο κεντρικών cafe της Ηλιούπολης.  Έμφαση έχουμε δώσει και στο κομμάτι της ζαχαροπλαστικής, με τη βοήθεια του ζαχαροπλάστη μας Νίκου Τσιπολέττα. Τα γλυκά μας είναι ολόφρεσκα, φτιαγμένα από εξαιρετικές πρώτες ύλες που τις επιλέγουμε αψηφώντας το κόστος, ενώ παράλληλα η πολιτική των τιμών μας είναι προσγειωμένη στην πραγματικότητα! Επίσης ασχολούμαστε με το κέτερινγκ, φέτος θα μπούμε και στο παγωτό, ενώ σιγά-σιγά οργανωνόμαστε και με site και με παρουσία στα social media. Έχουμε ανοιχτό wi- fi, μπρίζες στους καναπέδες για τα laptops κ.λπ. Όλα αυτά λειτουργούν στον κόσμο και ειδικά στη νεολαία.

Υπάρχει ένα προϊόν για το οποίο είστε περήφανοι;

Εκτός από τον καφέ και τα γλυκά, είμαστε πολύ δυνατοί στο ψωμί. Εχουμε 11 είδη, ανάμεσά τους και ψωμί αργής ωρίμανσης με προζύμι. Ειδικά αυτό το κατάστημα (σ.σ. της Ηλιούπολης) δεν απευθύνεται στο στάνταρντ κοινό της γειτονιάς, αλλά και σε πολύ περαστικό κόσμο με διάφορα γούστα. Φροντίζουμε λοιπόν, εκτός από αδιαπραγμάτευτη ποιότητα, να προσφέρουμε και ποικιλία.

Πιστεύετε ότι καλύτερα διαχειρίζεται ένα τέτοιο κατάστημα ένας αρτοποιός, ή κάποιος που έχει σπουδάσει οικονομικά και διοίκηση επιχειρήσεων;

Τα μαγαζιά μας για να κρατηθούν χρειάζονται αρτοποιούς, ανθρώπους της δουλειάς! Πολλοί επιχείρησαν να ασχοληθούν με το αντικείμενο. Ομως όσοι δεν είναι της δουλειάς πιστεύω ότι δεν θα τα καταφέρουν!

Εσείς αισθάνεστε περισσότερο αρτοποιός ή επιχειρηματίας;

Από το 2010 και μετά, σταμάτησα να δουλεύω στην παραγωγή. Μου έχει λείψει όμως πάρα πολύ. Είναι σκληρή, αλλά δημιουργική δουλειά. Ωστόσο, ο ρόλος μου πλέον είναι συντονιστικός, η διαχείριση 4 καταστημάτων έχει απαιτήσεις.

Υπάρχουν σχέδια επέκτασης; Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;

Κάποιες φορές, λέω -κουράστηκα, φτάνει μέχρι εδώ! Και πέρυσι έτσι έλεγα, όμως τελικά με τρώει το σαράκι της δημιουργίας και θέλω πάντα να καταπιάνομαι με κάτι καινούριο. Τώρα μου ζητάνε φραντσάιζινγκ, όμως το σκέφτομαι. Θέλω τα βήματά μου να είναι μετρημένα .

Ποιος σας υποστηρίζει σε όλη αυτή την προσπάθεια;

Η γυναίκα μου, η Μαρίνα Καινούριου. Επίσης, το προσωπικό μου -35 άτομα- που δεν τους θεωρώ υπαλλήλους αλλά οικογένειά μου και βέβαια, οι προμηθευτικές επιχειρήσεις και οι συνεργάτες μου. Για παράδειγμα, δεν θα μπορούσα να μην υπογραμμίσω την ουσιαστική παρέμβαση της Αγγέλικας Θεοδωρίδου, της αρχιτεκτόνισσας που σχεδίασε δυο από τα μαγαζιά μας και την εξαιρετική δουλειά που έκανε η ΕΥΡΩΨΥΚΤΙΚΗ, καθώς και ο Φάνης ο Καμινάρης στο κατασκευαστικό κομμάτι και ο κος Μπασσάς στο μηχανολογικό εξοπλισμό.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος σας;

Η έλλειψη υποστήριξης από το κράτος και το "φοροκηνυγητό". Εγώ προσωπικά, δεν έχω πάρει ούτε ένα ευρώ επιδότηση. Με βοήθησαν οι εταιρείες που συνεργάστηκα αλλά όχι το κράτος. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ο τεράστιος και πολλές φορές αθέμιτος ανταγωνισμός. Εδώ στην Ηλιούπολη, πήραμε το ρίσκο κι ανοίξαμε ένα πολύ ακριβό μαγαζί που όμως δεν ενοχλεί κανέναν. Θα μπορούσαμε λ.χ. να πάμε σε μια πλατεία, αλλά το να σπάσεις την αγορά και να πάρεις τη μισή δουλειά του συναδέλφου - ανταγωνιστή σου δεν είναι θεμιτό. Το θέμα είναι να καταφέρεις να δημιουργήσεις μια αγορά εκεί που δεν υπήρχε. Δίπλα μας για παράδειγμα, άνοιξε πρόσφατα ένα κατάστημα με ρούχα κι αυτό δείχνει ότι δημιουργήσαμε εδώ ένα καινούριο πόστο!

Θα θέλατε τα παιδιά σας να σας διαδεχθούν σ' αυτή τη δουλειά;

Ναι, θα ήθελα! Η κόρη μου ήδη δουλεύει τις Κυριακές στους φούρνους. Ο γιος μου, πριν ασχοληθεί με την επιχείρηση, θα ήθελα να σπουδάσει αρτοζαχαροπλαστική, να μάθει τη δουλειά μέσα στο εργαστήριο.

Συμμετέχετε στα συνδικαλιστικά δρώμενα;

Δεν τα πάω καλά ούτε με το συνδικαλισμό, ούτε με την πολιτική. Δυστυχώς, δεν λειτουργεί ο συνδικαλισμός γιατί είναι προσκολλημένος σε απαρχαιωμένα πρότυπα. Αν υπήρχαν νέα άτομα με καινούριες αντιλήψεις θα ήταν διαφορετικά...

Ποιο είναι τελικά το κλειδί της επιτυχίας;

Να είσαι πάνω στη δουλειά σου, να την ξέρεις. Να προσέχεις το προσωπικό σου. Τα μαγαζιά δε διευθύνονται μέσα από γραφεία. Πρέπει να είσαι επάνω και μέσα σ' αυτά!

Who is who

Ο Βασίλης Βλάχος, στα 42 μόλις χρόνια του, είναι ιδιοκτήτης 4 αρτοζαχαροπλαστείων στα οποία συνολικά απασχολούνται 35 άτομα. Με καταγωγή από τη Μεσσηνία, μπήκε στο επάγγελμα της αρτοποιίας από πολύ νεαρή ηλικία, όταν παιδί σχεδόν ακόμα ήρθε στην Αθήνα για να αναζητήσει την τύχη του. Σήμερα, μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στα 4 καταστήματά του δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση σ' αυτό της Ηλιούπολης που είναι και το πιο καινούριο. Η διαχείριση των καταστημάτων του, απαιτεί συνεχή παρουσία σ΄αυτά ακόμα και 16 ώρες την ημέρα. Είναι παντρεμένος με την Μαρίνα Καινούριου, η οποία εκτός από σύντροφος στη ζωή είναι και το δεξί του χέρι στη δουλειά και έχουν δυο παιδιά -τη Σταυρούλα 17 και τον Αναστάση 14 χρονών-, τα οποία θα ήθελε πολύ να τα δει να συνεχίζουν το επάγγελμα, αρκεί να το αγαπήσουν, γιατί όπως λέει: "αυτή τη δουλειά την κάνεις μόνο αν την αγαπάς πραγματικά".

 Τα 4 καταστήματα Βλάχος Bakery & Pastry 

1. Το κατάστημα της οδού Κατσαντώνη 3 στο Ν. Κόσμο είναι το παλιότερο.

2. Το κατάστημα της οδού Μπακνανά 55 στο Ν. Κόσμο (από το 2013) κινείται στο ίδιο μοντέρνο ύφος με αυτό της Ηλιούπολης.

3. Το πιο πρόσφατο απόκτημα της οικογένειας “Βλάχου”, βρίσκεται σε μια πολυσύχναστη λεωφόρο της Ηλιούπολης (Ηρ. Πολυτεχνείου 89).

4. Το κατάστημα του Π. Φαλήρου (Αγ. Αλεξάνδρου 25) λειτουργεί από το 2010  και διαθέτει, όπως και  τα υπόλοιπα, γωνιά για τον καφέ.

 

Συνέντευξη: Λία Παπαναστασίου

Φωτό: Δημήτρης Κολιός

Από το τεύχος 111 (Νοέμβριος/Δεκέμβριος 2014) του περιοδικού Α-Ζ.