ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Σε τροχιά ανάπτυξης η ευρωπαϊκή αγορά Καφεστίασης
Σε τροχιά ανάπτυξης η ευρωπαϊκή αγορά Καφεστίασης

Για ακόμη μία χρονιά το περιοδικό «FoodService Europe & Middle East» μελέτησε τις 75 καλύτερες επώνυμες αλυσίδες coffee bars στην Ευρώπη, καταλήγοντας στο ότι ο κλάδος παρουσιάζει μια εξαιρετική δυναμική!

Οι 75 καλύτερες επώνυμες αλυσίδες καφέ της ευρωπαϊκής αγοράς απαριθμούν για το 2013 στο σύνολό τους 12.320 σημεία πώλησης και εμφανίζουν μια ανάπτυξη της τάξης του 7% κατά τους τελευταίους 12 μήνες. Το top 10, μάλιστα, εμφάνισε λίγο μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης (8%) με ελάχιστες αλλαγές στην κατάταξη: τα Costa Coffee υπερασπίστηκαν την πρώτη θέση που κατέχουν τα τελευταία χρόνια, ενώ ακολουθούν τα McCafe και τα Starbucks. Νέα είσοδος στην κορυφαία δεκάδα, η βρετανική αλυσίδα Coffee Republic. 

Τι συνέβη στην Ευρώπη το 2013

Η ευρωπαϊκή αγορά Καφεστίασης εμφάνισε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2013 παρά τη γενικότερη οικονομική κρίση, η οποία έπληξε σχεδόν όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Μάλιστα, ο συνολικός αριθμός των σημείων των 25 πρώτων αλυσίδων στη λίστα, ξεπέρασε το φράγμα των 10.000 για πρώτη φορά στα χρονικά! Ο αυξημένος ανταγωνισμός αναμένεται να συνεχίσει ή/και να ενταθεί τα επόμενα χρόνια, αφού δεν προβλέπεται να υποχωρήσει η διαδικασία της επέκτασης των δικτύων των αλυσίδων. Αντιθέτως, ολοένα και περισσότερες εταιρείες/ όμιλοι εστιάζουν στον καφέ ως ένα υψηλού κέρδους προϊόν, το οποίο συμπληρώνει ιδανικά τα μέχρι πρότινος προσφερόμενα προϊόντα τους. Ανάμεσά τους, συγκαταλέγονται επιχειρήσεις όπως bakeries, αλυσίδες με σάντουιτς, QSR μαγαζιά ακόμη και πρατήρια βενζίνης! Το ενδιαφέρον κατά την εξεταζόμενη χρονιά, φαίνεται πως μετατίθεται προς νέες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως αυτοτελή μαγαζιά με drive-in δυνατότητες, shop-in-shop, αλλά και νέες συνεργασίες, με την ανάθεση του master franchising σε καινούργιες εταιρείες. Το ίδιο σημαντική εμφανίζεται η σταδιακή άνοδος των ανεξάρτητων brands, που προσπαθούν να ανταποκριθούν στην απαίτηση για ποιοτικό καφέ, οπότε και δίνεται έμφαση στην προέλευση του καφέ, τις ποικιλίες, τον εξοπλισμό και τις ικανότητες των baristas.

Τα στοιχεία της λίστας των 75

Συγκεκριμένα, η φετινή λίστα κατάταξης που παρουσιάζεται στις σελίδες του «FoodService Europe & Middle East» περιλαμβάνει 75 επώνυμες αλυσίδες Καφεστίασης που διατηρούν 12.320 σημεία σε όλη την Ευρώπη. Αυτός ο αριθμός μεταφράζεται κατά μέσο όρο σε 7% αύξηση του αριθμού των καταστημάτων των αλυσίδων καφέ μέσα σε 12 μήνες (2012: +8%, 2011: +8%, 2010: +4%, 2009: +3%, 2008: +16%).

Με παρουσία 1.923 σημείων σε 15 ευρωπαϊκές χώρες, η Costa Coffee αναδεικνύεται σε leader της αγοράς.

Οι Costa Coffee, McCafe και Starbucks συνεχίζουν να αυξάνουν την ηγετική τους παρουσία στην τελική κατάταξη.

Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, το 2013 ήταν μια ακόμη χρονιά, γεμάτη αντιθέσεις: 42 brands δηλώνουν ότι πρόσθεσαν νέα σημεία πώλησης των προϊόντων τους στα ήδη υπάρχοντα, 19 κινήθηκαν με αρνητικούς ρυθμούς και 15 προσπάθησαν να εμφανίσουν μια εικόνα σταθερότητας.

Ως προς την ανάπτυξη που εμφανίζεται σε σχέση με την αύξηση των σημείων πώλησης, πρώτα -σε απόλυτους όρους- είναι ξανά τα McCafe με 167 καινούργια σημεία πώλησης. Ακολουθούν τα Starbucks με +145, τα Costa Coffee με 136 επιπλέον μαγαζιά, τα Coffee Republic με 75 και το ρωσικό brand Shokoladnica με +69.

Ως προς τον όγκο πωλήσεων, η βρετανική αλυσίδα Harris+Hoole (πρόκειται για coffee bars, συνιδιοκτήτης των οποίων είναι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco) προηγείται όλων, σημειώνοντας ανάπτυξη +300%! Ακολουθούν τα επίσης αγγλικά brands Love Coffee (+61%) και Coffee Republic (+43%).

Η αλυσίδα που δραστηριοποιείται στις περισσότερες χώρες παραμένει η Segafredo (σε 37 ευρωπαϊκές χώρες) και ακολουθούν τα McCafe (26) και η Starbucks (23).

Και τα 75 brands προέρχονται από συνολικά 21 χώρες. Ειδικότερα, η Ισπανία έχει 17 brands στη λίστα, η Μ. Βρετανία 11 και 10 η Γερμανία.

Από τη λίστα, μόλις 7 brands έχουν παρουσία σε 10 χώρες ή και περισσότερες, ενώ 35 δραστηριοποιούνται μόνο σε εθνικό επίπεδο και δεν έχουν παρουσία σε άλλη χώρα πέραν αυτής της προέλευσής τους.

3 ελληνικές αλυσίδες ανάμεσα στις 25 πρώτες στην Ευρώπη



 1  Τα Coffeeright της Γρηγόρης Μικρογεύματα βρίσκονται για πέμπτη χρονιά στο Top-10 με 252 καταστήματα σε 4 χώρες και ανάπτυξη 1%.

 2  Τα Εverest του Ομίλου Vivartia κατάφεραν και το 2013 να διατηρήσουν τη 13η θέση τους, με 129 σημεία σε 2 χώρες και ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2%.

 3  Τα Flocafe της Vivartia, πάλι, σκαρφάλωσαν στην 22η θέση για το 2013, με 92 καταστήματα σε 5 ευρωπαϊκές χώρες.

Kείμενο: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 54 (Μάιος/Ιούνιος 2014) του περιοδικού Snack& Coffee.