ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Ο SPECIALTY COFFEE είναι κίνημα
Ο SPECIALTY COFFEE είναι κίνημα

Ο Έλληνας Deputy CΕΟ του SCA μιλάει για τον παγκόσμιο οργανισμό και τη συμβολή του στον specialty καφέ , αποτυπώνοντας παράλληλα την εικόνα που σχηματίζει για τις εξελίξεις στην παγκόσμια και την ελληνική αγορά.

 

Συνέντευξη: Ελένη Μανίκα, Φωτογραφίες: Δήμητρης Τσίτσος

 

Σπούδασε χημικός μηχανικός στην Ελλάδα, συνέχισε την εκπαίδευσή του στο Harvard Business School και διατέλεσε υψηλόβαθμο στέλεχος σε σημαντικές εταιρείες. Από το 2016 βρίσκεται στη θέση του Deputy CEO (Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος) του SCA και κινείται μεταξύ Αθήνας, Λονδίνου και Λος Άντζελες. Παρά το πιεσμένο του πρόγραμμα, ο Γιάννης Αποστολόπουλος βρήκε το χρόνο να μοιραστεί μαζί μας σε μια αποκλειστική συνέντευξη όλα όσα πρεσβεύει ο SCA και να καταθέσει την άποψή του για τα παγκόσμια και ελληνικά τεκταινόμενα γύρω από τον καφέ.

 

Τι είναι τελικά ο specialty coffee;

Ο specialty coffee είναι μια πολύ... παρεξηγημένη έννοια. Θα έλεγα ότι πρόκειται για ένα κίνημα το οποίο ουσιαστικά προσπαθεί να δείξει στον καταναλωτή ποια είναι η αξία μιας καλύτερης κούπας καφέ και πώς οι αξίες αυτές, υλικές και άυλες, μπορούν να πάνε μέχρι πίσω στον παραγωγό. Ένα κίνημα από ανθρώπους που πιστεύουν ότι μπορούν να συμβάλλουν ένα μικρό λιθαράκι στην εφοδιαστική αλυσίδα ώστε να ευχαριστιόμαστε εμείς ένα καλύτερο καφέ και οι παραγωγοί να πληρώνονται περισσότερο και να ζουν καλύτερα. Τα βασικά προβλήματα σήμερα είναι ότι οι παραγωγοί ελαττώνονται γιατί οι νέες γενιές φεύγουν από την καλλιέργεια καφέ, καθώς δεν θεωρείται επικερδής ενασχόληση ενώ παρατηρούμε και το φαινόμενο φάρμες που αντί να λειτουργούν ενοικιάζονται στην Airbnb πλατφόρμα! Όσοι ασχολούμαστε με το specialty coffee, είμαστε άνθρωποι που πιστεύουμε ότι μπορούμε να αλλάξουμε κάτι στον καφέ, γιατί από αυτόν ζουν σήμερα 25 εκ. οικογένειες παραγωγών.

 

Η ελληνική κοινότητα του specialty coffee είναι μία από τις μεγαλύτερες του κόσμου και στο ενεργητικό της διαθέτει πολλές και σημαντικές διακρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο!

 

Μιλήστε μας για το SCA. Τι πρεσβεύει, ποιες είναι οι αξίες αλλά και οι δράσεις του;

O SCA (Specialty Coffee Association) προέκυψε το 2016 από την ένωση του SCAA (America) και του SCAE (Europe) και είναι ένας εμπορικός οργανισμός, μέλη του οποίου αποτελούν παραγωγοί, roasters, επιχειρηματίες με μηχανές και εξοπλισμό, baristas αλλά και μεγάλες αλυσίδες καφέ, δηλαδή όλοι όσοι ασχολούνται με τον καφέ. Στο SCA έχουμε δημιουργήσει το World Coffee Research όπου μελετάμε μη γενετικά μεταλλαγμένα υβρίδια καφέ, ανθεκτικά στην κλιματική αλλαγή και σε διάφορες ασθένειες, όπως το coffee rust. Παράλληλα βρισκόμαστε στη φάση ανάπτυξης ενός καινούργιου ιδρύματος, που θα ασχολείται με το επόμενο στάδιο που ακολουθεί το World Coffee Research, την έρευνα δηλαδή, από τον καρπό έως το φλιτζάνι με εργαλεία το μάρκετινγκ, οικονομικές μελέτες βιωσιμότητας κ.ά. Τέλος ένα τρίτο κομμάτι του SCA είναι η εκπαίδευση, το Coffee Skills Program που καταλήγει στο Diploma, με ειδικότητες barista, brewing, roasting, green coffee και censoring. Το επόμενο κομμάτι είναι τα events. Έχουμε τους διαγωνισμούς μέσω του World Coffee Events -δυο μεγάλα show σε Ευρώπη και Αμερική- και διάφορα άλλα events σε κάθε χώρα.

 


 

Ποια η άποψή σας για τις εξελίξεις στην αγορά του καφέ σε παγκόσμια κλίμακα;

Η παγκόσμια αγορά του καφέ είναι στο πιο κρίσιμο σημείο της. Για μένα, στα επόμενα 5 χρόνια, η ζήτηση θα ξεπεράσει την προσφορά κι αυτό σημαίνει ότι ενώ σήμερα τη δύναμη της αγοράς την έχουν οι αγοραστές, μια τέτοια εξέλιξη μεταφράζεται στο ότι αυτή θα περάσει στους παραγωγούς. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε εκτόξευση στις τιμές και ταυτόχρονα έλλειψη καφέ.

 

Ποια η εικόνα που έχετε σχηματίσει για την ελληνική αγορά της καφεστίασης;

Ο Έλληνας έπινε πάντοτε καφέ συνδυάζοντάς τον με την απόλαυση και τη διασκέδαση. Πάντα όμως ψαχνόταν. Όταν επιχειρηματίες έβαλαν στο προσκήνιο το freddo, ο Έλληνας λάτρης του καφέ πέρασε σε άλλο επίπεδο. Έμαθε τον espresso, τον cappuccino και μετά άρχισε να ψάχνεται πιο πολύ. Βλέπουμε τα τελευταία χρόνια την προσπάθεια Ελλήνων επιχειρηματιών καφεστίασης να προσφέρουν καλύτερο προϊόν στους πελάτες τους μπαίνοντας συνειδητά στο κομμάτι του specialty. Παράλληλα γίνεται σοβαρή δουλειά να γνωρίσει ο Έλληνας και άλλα είδη καφέ όπως το brew, το cold brew κ.λπ. Αυτό που μένει είναι να εκπαιδευτεί ακόμα περισσότερο το προσωπικό, ώστε να επικοινωνεί στον καταναλωτή τις αξίες του specialty coffee και γιατί αξίζει να πληρώσει έναν ακριβότερο καφέ.