ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος: “Υψηλή ποιότητα σε μια προσιτή τιμή”
Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος: “Υψηλή ποιότητα σε μια προσιτή τιμή”

Ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, αναλύει τις παραμέτρους που οδήγησαν στην ταχύτατη ανάπτυξη της αλυσίδας κατά την τελευταία διετία και εξηγεί γιατί ένα καφεκοπτείο επέλεξε να επενδύσει στην υπηρεσία coffee-to-go.

Ως μηχανικός, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος πορεύεται πάντοτε με γνώμονα ότι μπορεί να βελτιώσει καθετί με το οποίο καταπιάνεται. “Όταν ξεκίνησα να συνεργάζομαι με την Coffee Island δεν γνώριζα τίποτα για τον καφέ. Γρήγορα, όμως, κατάλαβα ότι το κλειδί βρίσκεται στην πρώτη ύλη. Όλες οι επιχειρηματκές κινήσεις που κάναμε έκτοτε έγιναν με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του καφέ μας. Είμαι ευτυχής διότι η προσέγγιση αυτή δικαιώθηκε από τις εξελίξεις”, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island. Από το 1999, οπότε εγκαινίασε το πρώτο της καφεκοπτείο στο κέντρο της Πάτρας, μέχρι και σήμερα που διαθέτει ένα δίκτυο με περισσότερα από διακόσια καταστήματα στην Ελλάδα και την Κύπρο, η έδρα της επιχείρησης παραμένει στην αχαϊκή πρωτεύουσα. “Τι κι αν μεγαλώσαμε ως εταιρεία; Αυτός ο τόπος συνιστά αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητάς μας”, ξεκαθαρίζει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος.

Για ποιους λόγους έχετε επιλέξει την ανάπτυξη του δικτύου σας αποκλειστικά με τη μέθοδο franchise;

Μα, επειδή θέλουμε να κάνουμε καλά τη δουλειά μας! Και η δική μας δουλειά δεν είναι η λιανική πώληση αλλά η μεταποίηση του καφέ. Σχεδόν όλοι όσοι εργάζονται στην εταιρεία έχουν ως μοναδική αποστολή την επεξεργασία της πρώτης ύλης και τη διασφάλιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της, καθώς και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού στα συνεργαζόμενα καταστήματα. Η Coffee Island ήταν και παραμένει μια αλυσίδα καφεκοπτείων κι αυτό δεν θέλουμε να αλλάξει. Είναι θέμα αντίληψης και φιλοσοφίας: Θεωρώ ότι είναι προτιμότερο ως επιχείρηση να επικεντρώνεσαι σε έναν και μόνο τομέα δράσης και να μην προσπαθείς να τα κάνεις όλα υπολογίζοντας απλώς και μόνο το κέρδος.

Γιατί πήρατε λοιπόν την απόφαση να επενδύσετε παράλληλα στην υπηρεσία coffee-to-go cafe;

Το concept "καφεκοπτείο και ρόφημα στο χέρι" προέκυψε μέσα από την καθημερινή επαφή με τον πελάτη. Είδαμε πόσο δύσκολο ήταν να επικοινωνήσεις στον μέσο καταναλωτή την ξεχωριστή ποιότητα και τα μοναδικά γευστικά χαρακτηριστικά μιας ποικιλίας εάν δεν του έδινες τη δυνατότητα να τη δοκιμάσει επί τόπου. Μόνο έτσι τον βοηθάς πραγματικά να αντιληφθεί πότε ένας καφές είναι περισσότερο ή λιγότερο όξινος ή αν έχει πιο γεμάτο σώμα από αυτόν που συνήθως φτιάχνει στο σπίτι του. Φυσικά, για να αποδειχθεί λειτουργική μια τέτοιου είδους προσέγγιση, πρέπει όλοι όσοι εργάζονται στο κατάστημα να είναι άρτια καταρτισμένοι και να γνωρίζουν τα πάντα για τον καφέ που σερβίρουν.

Άρα, η απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού είναι μονόδρομος για κάθε επιχείρηση καφεστίασης.

Φυσικά! Τι νόημα έχει να επενδύεις στην ποιότητα του καφέ εάν οι εργαζόμενοι δεν ξέρουν πώς να τον χειριστούν; Από τη στιγμή που έχουμε αποφασίσει να επενδύσουμε στον καφέ της κατηγορίας specialty, είναι υποχρέωσή μας να δώσουμε τεράστια έμφαση στη διαρκή εκπαίδευση των roasters και των barista, έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί όντως να αντιληφθεί την ποιότητα ενός πραγματικά μοναδικού καφέ.

Δηλαδή, θεωρείτε ότι ο μέσος καταναλωτής στην Ελλάδα είναι αρκετά ώριμος ώστε να αναγνωρίζει τη μοναδική γευστική αξία μίας single origin ποικιλίας;

Αναμφίβολα, έχει σημειωθεί πολύ μεγάλη πρόοδος σε αυτόν τον τομέα. Ακόμη και το λεγόμενο Τρίτο Κύμα έχει φανατικούς οπαδούς στην Ελλάδα τόσο μεταξύ των barista όσο και μεταξύ των καταναλωτών. Το μόνο που μένει είναι να αρχίσουμε να επιχειρηματολογούμε για τις προτιμήσεις μας, εντοπίζοντας επακριβώς εκείνα τα χαρακτηριστικά που μας αρέσουν ή μας ενοχλούν σε κάθε ρόφημα που δοκιμάζουμε. Η εκπαίδευση των καταναλωτών αποτελεί στοίχημα για όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά και επενδύουν στον καφέ υψηλής ποιότητας. Είναι κάτι που ήδη γίνεται εδώ και χρόνια από εκείνους τους επαγγελματίες που πρωτοστάτησαν στην εισαγωγή και την εδραίωση του specialty coffee στην ελληνική αγορά. Χάρη στη δική τους συμβολή, άλλωστε, δημιουργήθηκε μια γενιά άρτια καταρτισμένων barista και roasters, οι οποίοι διαθέτουν πολύ μεγάλη τεχνογνωσία και θα μπορούσαν να εργαστούν οπουδήποτε στο εξωτερικό. Το επόμενο βήμα είναι η πιο ουσιαστική παρέμβαση των ελληνικών εισαγωγικών επιχειρήσεων στις φάρμες παραγωγής, έτσι ώστε ο καφές που θα φτάνει στη χώρα μας να ανταποκρίνεται στα γευστικά κριτήρια του μέσου καταναλωτή.

Πόσο εύκολο είναι για μία αλυσίδα που απευθύνεται σε αυτό ακριβώς το κοινό να προσφέρει καφέ υψηλής ποιότητας διατηρώντας σε χαμηλά επίπεδα την τιμή;

Ομολογουμένως είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο... Γι΄ αυτό άλλωστε προσανατολιζόμαστε σε απευθείας αγορές από τους ίδιους τους παραγωγούς, όχι μόνο για  απαλλαγούμε από το ρίσκο της χρηματιστηριακής διακύμανσης της τιμής του καφέ όσο κυρίως για να μπορούμε να ελέγχουμε την ποιότητα της πρώτης ύλης και να καθοδηγούμε τους καλλιεργητές. Μέσα στον Νοέμβριο θα εγκαινιάσουμε τη συνεργασία μας με επιλεγμένες φάρμες κατ' αρχάς στη Λατινική Αμερική, έτσι ώστε να φέρουμε τον μέσο καταναλωτή σε επαφή με single origin ποικιλίες περιορισμένης παραγωγής.

Υπάρχει δηλαδή πρόσφορο έδαφος για την εισαγωγή των single origin ποικιλιών καφέ στην Ελλάδα;

Ο δικός μας στόχος είναι όλοι ανεξαιρέτως οι καταναλωτές να μπορούν να απολαύσουν ένα καφέ υψηλής ποιότητας σε μια προσιτή τιμή. Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στο γευστικό κριτήριο του μέσου καταναλωτή, επειδή στην Ελλάδα υπάρχει μια βαθιά ριζωμένη κουλτούρα γύρω από τη γεύση που -έστω και ασυναίσθητα- καθοδηγεί τις επιλογές μας. Σίγουρα, δεν είναι πολλοί σε θέση να κατανοήσουν οργανοληπτικά και πολύ περισσότερο να περιγράψουν τις λεπτές διαφορές ανάμεσα σε μία single origin ποικιλία και ένα χαρμάνι. Σαφέστατα, όμως, όλοι μπορούμε να καταλάβουμε ότι πρόκειται για δύο προϊόντα διαφορετικής ποιοτικής διαβάθμισης, επειδή ήδη από τα παιδικά μας χρόνια έχουμε διαμορφώσει μια σειρά από γευστικά πρότυπα που εντέλει ορίζουν τις προτιμήσεις μας και μας υποχρεώνουν να στραφούμε σε πιο ποιοτικές επιλογές.

Δεν σας προβληματίζουν οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση;

Ακριβώς επειδή έχουμε λάβει υπόψη μας τα μηνύματα της αγοράς, φροντίσαμε το concept της Coffee Island να ανταποκρίνεται στο πνεύμα και τα δεδομένα της εποχής. Στόχος μας είναι κάθε πελάτης που αφιερώνει δύο λεπτά από τον χρόνο του για να πάρει στο χέρι έναν καφέ από κάποιο κατάστημα του δικτύου μας, να αντιληφθεί ότι αγόρασε ένα προϊόν που ανταποκρίνεται πλήρως στη σχέση ποιότητας και τιμής. Εάν εκτιμήσει αυτή τη σχέση, είναι βέβαιο ότι θα μεταφέρει την εμπειρία του στον φιλικό και τον οικογενειακό κύκλο του, μεγαλώνοντας έτσι τον κύκλο των πελατών που μας εμπιστεύονται. Νομίζω ότι έχουμε αποδείξει σε βάθος χρόνου ότι σεβόμαστε εξίσου όλους τους καταναλωτές: και εκείνους που δεν είχαν ποτέ ως τώρα την ευκαιρία να δοκιμάσουν ένα εκλεκτό ρόφημα όσο και τους ιδιαιτέρως απαιτητικούς home barista που μπορούν να βρουν στο Coffee Island όλα εκείνα τα σκεύη και τα εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να παρασκευάσουν οι ίδιοι κατ' οίκον τον καφέ της επιλογής τους. Επειδή, μάλιστα, ο συγκεκριμένος εξοπλισμός ήταν δυσεύρετος και ιδαιτέρως δαπανηρός, ήλθαμε σε απευθείας επαφή με τους κατασκευαστές έτσι ώστε να μειώσουμε την τιμή λιανικής πώλησης και να εξασφαλίσουμε ένα σταθερό απόθεμα στις αποθήκες μας.

Ποια είναι τα μεσοπρόθεσμα επιχειρηματικά πλάνα της Coffee Island; Θα επιμείνετε στην επέκταση του δικτύου των καταστημάτων σας εντός και εκτός συνόρων;

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015 θα έχει τεθεί σε λειτουργία η νέα -διεθνών προδιαγραφών- μονάδα επεξεργασίας καφέ στην Πάτρα, η οποία είμαι βέβαιος ότι θα αποτελέσει σημείο αναφοράς στην εξέλιξη της ελληνικής βιομηχανίας. Ως προς το δίκτυο των συνεργαζόμενων καταστημάτων είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στην Ελλάδα και την Κύπρο. Επειδή, όμως το concept που έχουμε δημιουργήσει μπορεί άνετα να εφαρμοστεί στο εξωτερικό, παραμένει στους στόχους μας η ανάπτυξη και εκτός των συνόρων.

Το MicroFarm Project

Η επένδυση σε single origin ποικιλίες από επιλεγμένες φάρμες αποτελεί το επόμενο επιχειρηματικό στοίχημα της Coffee Island. Το MicroFarm Project εγκαινιάζεται φέτος τον Νοέμβριο με τη διάθεση στα καταστήματα της αλυσίδας καφέ περιορισμένης παραγωγής από την περιοχή Santa Maria de Lourdes, στη Νικαράγουα. Τα καφεόδεντρα αναπτύσσονται σε υψόμετρο 1350-1550, στη φάρμα του Octavio Peralta, η οποία έχει πιστοποιηθεί από τον διεθνή οργανισμό Rainforest Alliance για τις πρωτοποριακές μεθόδους καλλιέργειας των φυτών και συγκομιδής των καρπών. Εξάλλου, σε όλα τα στάδια επεξεργασίας του καφέ εφαρμόζονται οι αρχές που διέπουν τον specialty coffee.

 Quick Id: 

Γεννήθηκε το 1980 και σπούδασε στο τμήμα Μηχανολόγων Αεροναυπηγών και Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Το 2009 ανέλαβε την εμπορική διεύθυνση και ανάπτυξη του δικτύου της Coffee Island.

Τον Ιούλιο του 2013 ανέλαβε τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου.

*Η φωτογράφιση πραγματοποιήθηκε στο κατάστημα του Αμαρουσίου (Αγίου Κωνσταντίνου και Ιονίων Νήσων 1). Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία τους ιδιοκτήτες Νίκο Καραμφύλλη και Σπύρο Μπεκατώρο, καθώς και το προσωπικό του café.

Συνέντευξη: Νίκος Δελλατόλας

Φωτό: Δημήτρης Κολιός

Από το τεύχος 56 (Σεπτέμβριος/Οκτώβριος 2014) του περιοδικού Snack & Coffee.