Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, ο κ. Γιάννης Ταλούμης, Taf Managing Director/Q Grader, μιλά για το “ταξίδι” του στο χώρο του καφέ που μετρά ήδη 23 χρόνια. Επίσης, για το γνωστό Taf coffee concept, τις επιτυχίες των baristi-συνεργατών του στα Εθνικά και Διεθνή Πρωταθλήματα, τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας του και τη στροφή σε νέα γευστικά προφίλ με πρώτο σταθμό τον ελληνικό καφέ.
Ο κ. Γιάννης Ταλούμης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ο ιδρυτής, μέτοχος και Γενικός Διευθυντής της Taf - Ι. Ταλούμης & ΣΙΑ ΕΕ, δραστηριοποιείται στον κλάδο του καφέ εδώ και 23 χρόνια. Υπεύθυνος για την αναζήτηση και την έρευνα ανώτερης ποιότητας καφέ, αφιερώνει πολύ χρόνο σε συνεργαζόμενες φάρμες, τις οποίες επισκέπτεται τακτικά. Είναι Q-Cupper, εστιάζει στο ποιοτικό έλεγχο και από το 2006 στην ανάδειξη της αξίας της ανώτερης ποιότητας καφέ στην ελληνική αγορά μέσα από μία σειρά καφέδων όπως είναι η Single Estate Coffees, Taloumis Family Limited Reserve και η σειρά Sustainability Coffees, που εντάσσονται στο speciality project της Taf. Έχει βραβευτεί από τον SCAE με το βραβείο Coffee Excellence Innovation τον Ιούνιο 2011 για τη συμβολή του στην ανάδειξη του καφέ speciality μέσα από το speciality project της Taf. Συνδυάζοντας τις θεωρητικές γνώσεις σε επίπεδο MBA (Εστίαση στο Στρατηγικό Marketing) με την πολύχρονη εμπειρία του, είναι σε θέση να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ανθρώπους που θέλουν να ενταχθούν και να εξελιχθούν μέσα στο χώρο του καφέ. Έχει δημιουργήσει το πρώτο Q Lab στην Ευρώπη από το 2010 όπου πραγματοποιούνται μαθήματα Q σε συνεργασία με τον οργανισμό CQI και ο ίδιος έχει τον τίτλο του Q-Grader. Είναι πιστοποιημένος Authorized Trainer από τον SCAE και ενεργό μέλος του SCAE Hellas.
Πώς και πότε αποφασίσατε να δημιουργήσετε την taf; Ποιο ήταν το όραμά σας για την εταιρεία;
Η Taf δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 με κύριο αντικείμενο τότε την παραγωγή καφέ ελληνικού, espresso και φίλτρου. Από τότε και μέχρι σήμερα, εστιάζει στην αναζήτηση της ανώτερης ποιότητας καφέ, με σκοπό την ανάδειξή της στην ελληνική αγορά και την εξάπλωση της νέας κουλτούρας καφέ. Έτσι, προσφέρει αξία στους ανθρώπους της, στους πελάτες, στην κοινότητα και στους μετόχους. Η Taf στοχεύει στην εισαγωγή ανώτερης ποιότητας άφρυκτου καφέ μέσα από εντατική έρευνα και αναζήτηση. Δημιουργούμε και προτείνουμε στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά μοναδικά γευστικά προφίλ καφέ, χάρη στην τεχνογνωσία και τη μακρόχρονη εμπειρία που έχει η εταιρεία στον τομέα της παραγωγής, επιδιώκοντας την υπέρβαση των προσδοκιών του πελάτη.
Σε ποιους τομείς δραστηριοποιήστε; Εισαγωγή και εμπορία brand καφέ και μηχανών; Roasting δικού σας καφέ;
Ακριβώς έτσι. Εισάγουμε πράσινο καφέ για τις ανάγκες της παραγωγής μας μέσα από το μοντέλο direct relationship coffees, δηλαδή την απευθείας αγορά των καφέδων από τις συνεργαζόμενες φάρμες παραγωγής. Η παραγωγή μας εστιάζεται στον ελληνικό (ibrik) καφέ, στον καφέ φίλτρου και στον espresso Taf. Η Taf αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα τους ιταλικούς οίκους καφέ espresso Danesi Caffe και Musetti Caffe και είναι από τις πρώτες εταιρείες που εισήγαγε τον ιταλικό espresso στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 90’. Αντιπροσωπεύει επίσης τους ιταλικούς οίκους επαγγελματικών μηχανών καφέ espresso Rancilio και La Marzocco, την ιταλική εταιρεία Anfim για τους μύλους άλεσης καφέ και, τέλος, την ιρλανδική εταιρία Marco για τις μηχανές φίλτρου.
Ποια προϊόντα διαθέτετε στην ελληνική αγορά;
Ως προς τα προϊόντα δικής μας παραγωγής, εστιάζουμε το ενδιάφερον μας στον ελληνικό, φίλτρου, taf espresso blends, single estate coffees, taloumis family limited reserve (exotic varieties), sustainability coffees. Όσον αφορά στα εισαγόμενα προϊόντα, μιλάμε για espresso, συνοδευτικά ροφημάτων, τσάι, σοκολάτα, μηχανές φίλτρου, espresso, μύλους άλεσης, αξεσουάρ brewing και αξεσουάρ barista.
Ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική αγορά Καφεστίασης και για επίπεδο των Ελλήνων επαγγελματιών;
Αδιαμφισβήτητα, η Ελλάδα είναι μία χώρα με έντονη κουλτούρα καφέ και παράδοση. Το σημαντικό, όμως, είναι πως η κουλτούρα αυτή εξελίσσεται και ανανεώνεται. Η νέα γενιά επαγγελματιών αναζητά κάτι καινούριο και διαφορετικό και δίνει έμφαση στη ποιότητα. Παράλληλα, οι «παλαιότεροι» κάνουν αξιοσημείωτες προσπάθειες να εκσυγχρονιστούν και να εξελιχθούν. Όλο αυτό έχει μία δυναμική η οποία φαινόταν και σε προηγούμενες περιόδους. Υπάρχει, ωστόσο και μία μερίδα επαγγελματιών που αντιμετωπίζουν τον καφέ ως κόστος. Γενικά, ωστόσο, μπορούμε να πούμε ότι η ελληνική αγορά εξελίσσεται θετικά και αυτό αποδεικνύεται από τη σταδιακή υιοθέτηση των νέων δεδομένων.
Ως μέλος του SCAE Hellas, αλλά και ως Q-Grader, πώς βλέπετε να αναπτύσσεται στο μέλλον η αγορά του speciality coffee στη χώρα μας;
Ο καφές speciality ή αλλιώς ανώτερης ποιότητας είναι κάτι νέο για την ελληνική αγορά και η Taf είναι από τις εταιρείες που πρωτοστατεί τα τελευταία 5 χρόνια στην εξάπλωσή του. Η περαιτέρω ανάπτυξη της νέας κουλτούρας προϋποθέτει την έρευνα και αναζήτηση καφέδων -ως Α’ ύλη- ανώτερης ποιότητας, τις υποδομές στον τομέα της παραγωγής του καφέ και τον παράγοντα χρόνο που χρειάζεται να αφιερωθεί για την εκπαίδευση και την επιμόρφωση. Όλα αυτά είναι ενέργειες που κάνει η Taf. Ο κίνδυνος που υπάρχει είναι να αντιμετωπιστεί ο όρος “speciality” επιφανειακά, σαν trend και να παραμεριστεί το υπόβαθρο της έννοιας αυτής. Σε γενικές γραμμές είναι απαιτητικό εγχείρημα, χρειάζεται χρόνος, αλλά σίγουρα έχει την προοπτική του.
Πώς επικοινωνείτε την αξία του speciality coffee στους τελικούς καταναλωτές; Π.χ. μέσα από events στα συνεργαζόμενα καταστήματα, όπως είναι το Coffeebration;
Η επικοινωνία της αξίας αυτής γίνεται για εμάς μέσα από το signature μαγαζί μας, το Taf Coffee, καθώς και από μία σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων που προσφέρει η Taf σε επαγγελματίες του χώρου αλλά και σε ιδιώτες που έχουν πάθος για τον καφέ. Οι βραβευμένοι baristi μας είναι και πρεσβευτές της αξίας της ανώτερης ποιότητας καφέ. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει σεμινάρια espresso, cappuccino basic, latte art, espresso advanced, διαδρομή καφέ από τον καρπό έως το φλιτζάνι, hand brew, triangulation, sensory and cupping skills training, SCAE Certification barista level 1 και level 2, καθώς επίσης και προετοιμασία για τα Εθνικά αλλά και τα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Καφέ. Παρέχεται επίσης σεμινάριο start-up στα καταστήματα των πελατών μας για την εκπαίδευση του προσωπικού εν ώρα εργασίας. Επίσης, το Coffeebration event είναι ένα ολοήμερο concept που ταξιδεύει σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και περιλαμβάνει σεμινάρια καφέ, παρουσιάσεις, workshops, ομιλίες για την εξάπλωση της ποιότητας του καφέ κ.λπ. Τέλος, η Taf οργανώνει ανοιχτές και κλειστές γευσιγνωσίες καφέ σε ιδιοκτήτες coffee shop και baristas, στο Taf coffee και στο Taf lab. Όλη η ενημέρωση που αφορά την εκπαίδευση και τις δράσεις της Taf προβάλλεται μέσα από social media και το εταιρικό site. Είναι σημαντικό να γνωρίζει και ο τελικός καταναλωτής ποια είναι η νέα κουλτούρα καφέ και αυτή να επικοινωνείται σωστά.
Γι’ αυτό αποφασίσατε να δημιουργήσετε και το ομώνυμο cafe στην Εμμ. Μπενάκη στο κέντρο της Αθήνας;
Πράγματι, αυτό το σκοπό εξυπηρετεί και το Taf coffee και για αυτό το λόγο δημιουργήθηκε το Μάιο του 2009. Πρόκειται για ένα «εργαλείο» επικοινωνίας της υψηλής ποιότητας του καφέ που σκοπό έχει να επηρεάσει τους καταναλωτές, να μοιραστεί μαζί τους τη νέα φιλοσοφία καφέ και να αναδιαμορφώσει την αντίληψή τους όσον αφορά την ανώτερη ποιότητα.
Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε για το πρόγραμμα με expansion opportunities που “τρέχει” αυτή την περίοδο;
Δεν αποτελεί ένα κοινό και κλασικό project franchise. Μέσω αυτού επιδιώκουμε να μοιραστούμε τη νέα κουλτούρα καφέ με ανθρώπους που έχουν την ίδια φιλοσοφία και το ίδιο πάθος με εμάς. Η αυστηρή επιλογή συνεργατών είναι ιδιαίτερα κρίσιμος παράγοντας για την εξάπλωση του project. Ο πρωταρχικός στόχος είναι η ανάδειξη της υψηλής ποιότητας καφέ και στη συνέχεια η συνεργασία και η εξάπλωση του project.
Μιλήστε μας για το κομμάτι της υποστήριξης των cafes και των baristi. Προσφέρετε σεμινάρια επιμόρφωσης στους baristi συνεργαζόμενων cafe;
Επιλέγουμε αρχικά το γευστικό προφίλ που ταιριάζει στον κάθε καφέ και προσφέρουμε τεχνική κατάρτιση και τεχνική υποστήριξη στον πελάτη. Επομένως καλύπτουμε τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά και τον τεχνικό εξοπλισμό, σημεία που επηρεάζουν την ποιότητα του τελικού ροφήματος. Για το προσωπικό των πελατών μας παρέχονται σεμινάρια εκπαίδευσης μέσα από ένα σύστημα περιοδικών επαφών. Έτσι, επιβλέπουμε το επίπεδο του τελικού προϊόντος που φτάνει στον καταναλωτή. Η εστίαση γίνεται στην επιμόρφωση και την κατάρτιση και έπεται ο έλεγχος.
Αρκετοί συνεργάτες σας (Στέφανος Δωματιώτης, Χρήστος Λουκάκης) έχουν διακριθεί στα Εθνικά και Διεθνή Πρωταθλήματα. Ποια είναι η άποψή σας για το επίπεδο των Εθνικών Πρωταθλημάτων και τι στόχους έχετε;
Επιμείναμε, αφιερώσαμε χρόνο και ακολούθησε η επιβράβευση η οποία δεν ήταν αυτοσκοπός, αν και μας κάνει περήφανους. Επιδιώκουμε και χαιρόμαστε να μεγαλώνει η ομάδα μας (“Taf barista team”), να συμμετέχουν και νέοι baristi στα Πρωταθλήματα για να κερδίσουν γνώση. Αυτό αποτελεί εμπειρία για όλη την ομάδα, είτε τους ανθρώπους που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή είτε όσους βρίσκονται στο backstage. Σημαντική είναι πρώτα η διαδρομή μέχρι τα πρωταθλήματα και μετά η διάκριση. Επομένως, συνεχίζουμε μέσα από την εξάπλωση της ομάδας της Taf και δίνουμε έμφαση στις εμπειρίες που αποκτώνται κατά τη διαδρομή και χαιρόμαστε ιδιαίτερα όταν έρχεται και η διάκριση.
Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το μέλλον;
Η ανάπτυξη του δικτύου των συνεργαζόμενων cafe, η επέκταση στο εξωτερικό και η ανάπτυξη του εκπαιδευτικού προγράμματος και των συμβουλευτικών υπηρεσιών σε πελάτες μας. Στη συνέχεια η ανάπτυξη του brand Τaf coffee μέσα από το project “expansion opportunities”. Τέλος, έχοντας εμμονή στην υψηλή ποιότητα, δημιουργούμε projects για νέα γευστικά προφίλ. Ένα από αυτά εμπεριέχει και την επιστροφή στις ρίζες μας με τη δημιουργία ελληνικού (μέθοδος ibrik) καφέ ανώτερης ποιότητας. Δημιουργούμε ένα νέο γευστικό προφίλ που «μεταλλάσσει» την εδραιωμένη γεύση του ελληνικού καφέ που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.
Το Taf Coffee
Στον εξαιρετικά διαμορφωμένο χώρο του Taf Coffee, στο κέντρο της Αθήνας (Εμμανουήλ Μπενάκη 7) οι πελάτες, αλλά και οι τελικοί καταναλωτές της εταιρείας έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τα προϊόντα της. Έτσι, είναι σε θέση να κρίνουν, να εκτιμήσουν και φυσικά να επιλέξουν σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες της δικής τους επιχείρησης. Όσοι επισκέπτονται το Taf Coffee μπορούν να απολαύσουν τον καφέ της επιλογής τους, αλλά παράλληλα να ενημερωθούν από τους καταρτισμένους baristas για όλους τους καφέδες καθώς επίσης και να αγοράσουν συσκευασίες καφέ για το σπίτι. Όσοι θέλουν μάλιστα, έχουν τη δυνατότητα να ανοίξουν λογαριασμό στο www.cafetaf.gr για αγορές online.
Quick ID:
Ιδρυτής της Taf Ι. Ταλούμης & ΣΙΑ ΕΕ.
Το 2011 τιμήθηκε από τον SCAE με το βραβείο Coffee Excellence Innovation.
Έχει τον τίτλο του Q-Grader και είναι πιστοποιημένος Authorized Trainer από τον SCAE.
Συνέντευξη: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου, Φωτό: Δημήτρης Κολιός
Από το τεύχος 52 (Ιανουάριος/Φεβρουάριος 2014) του περιοδικού Snack and Coffee.