Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Espresso Bars: Εκπαιδεύοντας τον καταναλωτή
Espresso Bars: Εκπαιδεύοντας τον καταναλωτή

Η πρωτοφανής αύξηση που καταγράφει η κατανάλωση του espresso στην εγχώρια αγορά της καφεστίασης κατά την τελευταία δεκαετία, είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας νέας γενιάς καταστημάτων που δίνουν έμφαση τόσο στην ποιότητα του καφέ, όσο και στην ποικιλία των ροφημάτων που σερβίρουν. Τα περισσότερα από αυτά τα cafe αυτοπροσδιορίζονταν ως espresso bars, ακόμη κι αν το εύρος των παρασκευών που πρότειναν στους πελάτες τους δεν είχαν ως βάση τον espresso. «Η επέλαση του Τρίτου Κύματος μάλλον έχει μπερδέψει λίγο τα πράγματα ως προς τους όρους που χρησιμοποιούσαμε παλιότερα στην Ελλάδα για να επισημάνουμε ένα κατάστημα που προσέφερε ποιοτικό εspresso», υποστηρίζει ο Παναγιώτης Σπυρόπουλος, αντιπρόεδρος της εταιρείας MAUI GOURMET. «Οι νέοι επαγγελματίες που άρχισαν να βλέπουν τον καφέ με πιο δημιουργική διάθεση επέλεξαν ουσιαστικά να επενδύσουν στα coffee -και όχι στα espresso bar-, όπου αξιοποιούν διάφορους τρόπους παρασκευής, όπως brewing, extracting κ.ά. Αυτή η εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, καθώς λειτουργεί ως καταλύτης για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς καφεστίασης. Πρέπει, όμως, να έχουμε υπόψη μας ότι ο μέσος καταναλωτής πρέπει πρώτα να καταναοήσει ποια είναι τα κριτήρια που καθορίζουν την ποιότητα των βασικών ροφημάτων με βάση τον espresso, προκειμένου σταδιακά να γίνει ακόμη πιο απαιτητικός στο σύνολο των επιλογών του ως προς τον καφέ. Κι αυτού του είδους την εκπαίδευση μπορεί να την προσφέρει στους πελάτες του μόνο ένα espresso bar που έχει ως βασική αποστολή να μεταφέρει στο κοινό του την εμπειρία του αυθεντικού ιταλικού espresso». 

Σταθερές ποιοτικές επιλογές

«Πλέον, σε κάθε πόλη και γειτονιά, οπουδήποτε στην Ελλάδα, λειτουργούν espresso bar που προσφέρουν καφέ υψηλής ποιότητας. Για να φτάσουν όμως στο σημείο αυτά τα καταστήματα να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους να γίνουν πιο απαιτητικοί με τους εαυτούς τους! Διότι η λειτουργία ενός τέτοιου χώρου απαιτεί διαρκή, καθημερινό αγώνα για να παραμένει σταθερό το επίπεδο του καφέ που σερβίρουν», σημειώνει ο Νίκος Μανδρώνης, ιδιοκτήτης της εταιρείας BLEND COFFEE SERVICES.

Σύμφωνα με τον Κώστα Δαλακούρα, πρόεδρο της εταιρείας COFFEE REPUBLIC, «η μεταφορά τεχνογνωσίας προς τους επαγγελματίες της καφεστίασης και μέσω αυτών προς το ευρύτερο κοινό, αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας ενός espresso bar. Τόσο η γκάμα των επιλογών όσο κυρίως η ποιότητα της πρώτης ύλης που χρησιμοποιούν, επικοινωνούν ουσιαστικά στους καταναλωτές τα κριτήρια που καθορίζουν έναν πραγματικά εκλεκτό καφέ. Από εκεί και πέρα, μπορούν όντως να παρουσιάσουν νέες μεθόδους παρασκευής (aero press, v60, coffee press, cold brew, slow brew κ.ά.) που προκαλούν τη φαντασία και τονώνουν το ενδιαφέρον του κοινού. Τα βήματα προόδου που έχουν γίνει ως τώρα δεν είναι διόλου αμελητέα, καθώς σχεδόν όλα τα cafe διαθέτουν πλέον τουλάχιστον έναν espresso Arabica 100%, ενώ ολοένα περισσότερα επενδύουν σε καφέδες της κατηγορίας speciality».

Για τον Edmond Gjergji, ιδιοκτήτη της εταιρείας ENTER ITALIAN TECHNOLOGY, «η επένδυση των espresso bar στην εκλεκτή πρώτη ύλη, στη βελτίωση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού και στην κατάρτιση των barista, αποτελεί σαφή ένδειξη ότι οι ίδιοι οι επιχειρηματίες της καφεστίασης έχουν αντιληφθεί πως η στόχευση στην ποιότητα αποτελεί την προϋπόθεση για την εμπορική επιτυχία του καταστήματος. Προσωπικά, θεωρώ ότι η κατάρτιση του προσωπικού των cafe είναι η πιο σημαντική παράμετρος για την αναβάθμιση των ποιοτικών κριτηρίων των καταναλωτών. Μέσα από τα εξειδικευμένα σεμινάρια που οργανώνουν οι προμηθεύτριες εταιρείες, το προσωπικό των espresso bar θα αποκτήσει πέρα από τις τεχνικές γνώσεις και μία ουσιαστική κουλτούρα γύρω από τον καφέ».

Τι εστί λοιπόν espresso bar;

Ο Παναγιώτης Νίκας, δημιουργός της εταιρείας COFFEEXPERT, επισημαίνει ότι «τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί η τάση προς την επιστροφή στον καφέ φίλτρου με το hario V60 αλλά και στον ποιοτικό ελληνικό καφέ. Άρα, ο όρος για τα καταστήματα που ενδιαφέρονται να διαφοροποιηθούν από τις αλυσίδες cafe και θέλουν πραγματικά να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές σε πιο ποιοτικές επιλογές, θα πρέπει να είναι coffee bars. Ο όρος espresso bar χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν από πάρα πολλά μαγαζιά που απλώς πρότειναν διαφορετικές συνταγές με βάση τον espresso. Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να προσφέρουν τουλάχιστον δύο διαφορετικά blends ή mono origin για να δικαιούνται αυτόν τον χαρακτηρισμό. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όμως, ο όρος χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο marketing. Ορισμένα από τα καταστήματα αυτά όχι μόνο δεν είναι σε θέση να εκπαιδεύσουν τον καταναλωτή, αλλά σε πολλές περιπτώσεις του δίνουν λάθος πληροφορίες. Γι’ αυτό, άλλωστε, εξακολουθεί να υπάρχει παρανόηση ως προς συγκεκριμένες παρασκευές (latte, cappuccino latte, latte macchiato κ.ά.). Από τη στιγμή που δεν διαθέτουμε φορέα που να πιστοποιεί  τι ακριβώς είναι κάθε κατάστημα, η επίσκεψη ενός καταναλωτή σε ένα αυθεντικό espresso bar ενδεχομένως να είναι και λίγο θέμα τύχης!».

Η αλυσίδα της γνώσης

«Όλα είναι μια αλυσίδα», εξηγεί ο ο Τάσος Αντωνόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας FnB TRADE. «Η εταιρεία που εμπορεύεται τον καφέ παρέχει την καλύτερη δυνατή τεχνογνωσία στα espresso bar με τα οποία συνεργάζονται και οι επαγγελματίες της καφεστίασης με τη σειρά τους, μυούν στα μυστικά του καφέ τον μέσο καταναλωτή. Είναι ενθαρρυντικό ότι όλα τα espresso bar που λειτουργούν παντού στην Ελλάδα ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τεχνογνωσία. Αυτό σημαίνει ότι συντρέχουν πλέον όλες οι προϋποθέσεις ώστε μακροπρόθεσμα η μέση ποιότητα του καφέ που θα φτάνει στον τελικό καταναλωτή σε οποιοδήποτε σημείο πώλησης να είναι πολύ υψηλότερη από ό,τι σήμερα».

Για τον Χρήστο Δρακόπουλο, ιδιοκτήτη της εταιρείας GREITCAFFE, «όλα ξεκινούν από τους εισαγωγείς του espresso, αφού βασική προϋπόθεση για να αρχίσει ο μέσος καταναλωτής να εκτιμά τον καφέ του είναι να απολαμβάνει ροφήματα από πρώτη ύλη υψηλής ποιότητας. Έπειτα, μέσα από τη δωρεάν εκπαίδευση που παρέχουμε στο προσωπικό των καταστημάτων, παρέχουμε στον barista τα εφόδια να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα εκλεκτά χαρμάνια του».

Σύμφωνα με τη Νέλλυ Καπερώνη, Quality Department και Head Barista στην εταιρεία KIMBO HELLAS, «όταν ο ίδιος ο barista αισθάνεται υπερήφανος για το ρόφημα που έχει παρασκευάσει είναι βέβαιο ότι θα το προτείνει με ενθουσιασμό στον πελάτη του. Μέσα από την καθημερινή τριβή, θα αρχίσει και ο ίδιος να δείχνει ανάλογο ενδιαφέρον για τον καφέ που πίνει, θα αρχίσει να αξιολογεί ό,τι του προσφέρουν και πριν το καταλάβει θα έχει γίνει πολύ πιο απαιτητικός στις επιλογές του».

Η νέα εποχή του espresso

Για τον Δημήτρη Ξυδώνα, ιδιοκτήτη της εταιρείας KAWACOM HELLAS, «τα espresso bar ήταν ο καταλύτης που οδήγησε στη βελτίωση της ποιότητας του καφέ που απολαμβάνει σήμερα ο μέσος Έλληνας καταναλωτής. Διεθνώς, άλλωστε τα espresso bar αναγνωρίζονται ως οι προπομποί αλλά και οι δίαυλοι εισαγωγής όλων των νέων δεδομένων και των τάσεων που διαμορφώνονται στην αγορά του καφέ. Κι αυτό γιατί κατ’ εξοχήν στελεχώνονται με επαγγελματίες που επιδεικνύουν πάθος για το προϊόν, προσήλωση στη λεπτομέρεια και επιμονή σε καινοτόμες μεθόδους και διαδικασίες».

Όπως τονίζει ο Χρήστος Βεκράκος, ιδιοκτήτης της εταιρείας ΑΒΕΚ, «η εκπαίδευση και η εξέλιξη των επαγγελματιών της καφεστίασης αποτελεί βασικό μέλημα για τις επιχειρήσεις που τροφοδοτούν την αγορά. Είναι μία από τις βασικές παραμέτρους που κατευθύνουν τη δουλειά μας, καθώς έχουμε επίγνωση ότι μόνο μέσα από αυτή τη διαδικασία μπορούμε να πείσουμε τους επιχειρηματίες να μείνουν σταθερά προσηλωμένοι σε ποιοτικές επιλογές. Προσωπικά πάντως, θεωρώ δεδομένο ότι μόνο μέσω των cafe bar και φυσικά των καταρτισμένων barista που τα στελεχώνουν, μπορούμε να οικοδομήσουμε τη νέα εποχή του espresso στην Ελλάδα».
 Πώς να εκπαιδευτεί το κοινό

 

«Το άλμα από τον ελληνικό καφέ ως τον φραπέ κι από εκεί στον espresso ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειας των επιχειρηματιών της καφεστίασης αλλά και των barista», υποστηρίζει ο Γιώργος Τρίκας, ιδιοκτήτης της εταιρείας TRK (caffe Vergnano & Mauro). «Αυτός είναι ο λόγος που οι προμηθεύτριες εταιρείες επενδύουν διαρκώς στην κατάρτιση του προσωπικού των καταστημάτων, έτσι ώστε να συνεχίσουν να προσφέρουν στους πελάτες τους το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Οι ίδιοι οι barista έχουν αντιληφθεί πόσο σημαντικό είναι να μεταφέρουν κι εκείνοι από την πλευρά τους τη γνώση που διαθέτουν στον τελικό καταναλωτή, προτείνοντας διαρκώς νέα χαρμάνια ή πρωτότυπα ροφήματα. Δοκιμάζοντας, ο μέσος καταναλωτής καλλιεργεί το γευστικό του κριτήριο, αποκτά άποψη και γίνεται πιο συγκεκριμένος αλλά και απαιτητικός στις επιλογές του. Έτσι, προσφέρει νέα ώθηση στα cafe για να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους».

Διευρύνοντας τους ορίζοντες

Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Χάσκο, γεν. διευθυντή της εταιρείας LUIGI ΕΠΕ, «το επίπεδο της ελληνικής αγοράς στον espresso είναι ήδη ιδιαίτερα υψηλό. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο με την Ιταλία. Κι αυτό διότι στη διάρκεια των τελευταίων τριάντα ετών έχει πλέον δημιουργηθεί μία κρίσιμη μάζα από επαγγελματίες και καταναλωτές που δίνουν έμφαση στην ποιότητα και μπορούν να ξεχωρίσουν ένα πραγματικά καλό προϊόν. Ειδικά οι Έλληνες barista είναι άρτια εκπαιδευμένοι και, κυρίως, αγαπούν την δουλειά τους, οπότε φροντίζουν να μεταδίδουν το πάθος τους στο κοινό που εξυπηρετούν. Τα μοντέρνα cafe που έχουν επηρεαστεί από τις αρχές του Τρίτου Κύματος θα βοηθήσουν ακόμη περισσότερους καταναλωτές να αντιληφθούν πώς ακριβώς καθορίζεται η ποιότητα του καφέ. Αρκεί, βέβαια, να μην επαναπαυτούμε: οι εταιρείες πρέπει να συνεχίσουν να προμηθεύουν τα καταστήματα με ποιοτική πρώτη ύλη και οι barista να συνεχίσουν να δίνουν, όπως και τώρα, τον καλύτερο εαυτό τους».

Για τον Γιάννη Αποστολόπουλο, διευθυντή επιχειρηματικής ανάπτυξης της εταιρείας Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ και αντιπρόεδρο του SCAE, «τα espresso bar που έχουν επενδύσει στον καφέ, στην κατάρτιση του προσωπικού και στον εξοπλισμό τους, μπορούν όντως να εκπαιδεύσουν τον μέσο καταναλωτή ώστε να αρχίσει να αντιλαμβάνεται την ποιότητα του καφέ που του προσφέρουν».

Αυθεντική ιταλική εμπειρία...

Ο Γιώργος Ονουφρίου, ιδιοκτήτης της εταιρείας VITTORIO SPECIALITY COFFEE, υποστηρίζει ότι «μόνο σε ένα espresso bar μπορεί ο καταναλωτής να κατανοήσει τα ιδιαίτερα οργανοληπτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά που διακρίνουν κάθε ποικιλία καφέ. Πρέπει να αντιληφθεί τις λεπτές διαφορές ανάμεσα στα χαρμάνια για να είναι σε θέση να ξεχωρίζει έναν καλό espresso με βάση το σώμα, το άρωμα και την οξύτητά του. Μέσα από την επαφή με τον barista θα αρχίσει να ενημερώνεται για την εκχύλιση του καφέ ή τους παράγοντες που επηρεάζουν την πυκνότητα και το χρώμα του τελικού ροφήματος. Όσες περισσότερες γνώσεις κατακτήσει τόσο πιο απαιτητικός θα είναι με τις μετέπειτα επιλογές του».

Για τον Γιώργο Μαγγίνα, διευθυντή πωλήσεων AFH της εταιρείας MONDELEZ HELLAS, «η καθιέρωση στην Ελλάδα του concept espresso bar με άνετο περιβάλλον, χαλαρή ατμόσφαιρα και έμφαση στον καφέ, είναι ο βασικός λόγος που εξηγεί το ταχύτατο πέρασμα της αγοράς από τα παραδοσιακά καφενεία με τον ελληνικό καφέ, στις κλασικές καφετέριες µε τον φραπέ κι από ‘κει στα σημερινά cafe με την πληθώρα των επιλογών. Αδιαμφισβήτητα, τα espresso bars βοήθησαν τον μέσο καταναλωτή να γίνει πιο απαιτητικός στις επιλογές του. Φυσικά, υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια βελτίωσης και εξέλιξης. Απαιτείται, όμως, οι επιχειρηματίες της καφεστίασης, οι barista και οι προμηθεύτριες εταιρείες να συνεχίσουν να επενδύουν σε ποιοτικές επιλογές, έτσι ώστε το ήδη υψηλό μέσο επίπεδο που υπάρχει στην Ελλάδα να σταθεροποιηθεί και σταδιακά να αναβαθμιστεί ακόμη περαιτέρω».

Ο Παναγιώτης Καλαντζής, ιδιοκτήτης της εταιρείας ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ Π. & Α ΟΕ, εκτιμά πως «όταν ο ιδιοκτήτης και το προσωπικό ενός espresso bar αντιμετωπίζουν με συνέπεια την αποστολή τους, μπορούν όντως να καθοδηγήσουν τον πελάτη τους σε πιο ποιοτικές επιλογές. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει ότι τα cafe θα αγοράζουν πρώτη ύλη άριστης ποιότητας, θα διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και θα απασχολούν μόνο καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο θα μπορεί να λύνει τις όποιες απορίες εκφράζουν οι καταναλωτές. Ο barista πρέπει σε κάθε κατάστημα να έχει και τον ρόλο εκπαιδευτή».
Το μέλλον των espresso bar

«‘Μεράκι’ είναι η λέξη που εκφράζει τη σχέση του Έλληνα καταναλωτή με τον καφέ», τονίζει ο Αντώνης Σκουλικάρης, διευθυντής πωλήσεων και marketing της εταιρείας PROCAFFE BRISTOT για την Ελλάδα και την Κύπρο. «Αυτό είναι που δικαιολογεί την ξεχωριστή θέση που του δίνει στην καθημερινή ρουτίνα και εξηγεί τη ‘δίψα’ για γνώση και ενημέρωση σε ό,τι αφορά στον καφέ. Μας εντυπωσιάζει ο αριθμός των αιτήσεων από καταναλωτές που ζητούν να συμμετέχουν σε σχετικά σεμινάρια barista που οργανώνει η ακαδημία μας.Ανταποκρινόμενοι σ ’αυτή την καθαρή τάση οι επαγγελματίες του κλάδου δημιούργησαν τα espresso bars. 

Χώρους που κυριαρχούν εικόνες και αρώματα από καφέ. Που με ‘ξεναγό’ τον έμπειρο και γνώστη barista μπορούν να μυηθούν στα μυστικά του καφέ, στα χαρακτηριστικά, τις διαφορετικές ποικιλίες και τόπους προέλευσης, να δοκιμάσουν εξαιρετικά χαρμάνια και μονοποικιλιακούς. Και έχοντας παρακολουθήσει το ‘τελετουργικό προετοιμασίας’ να καταλήξουν ύστερα από γευσιγνωσία διαρκείας στην προσωπική τους επιλογή. Αναμφίβολα η συνεισφορά των espresso bars στη δημιουργία του καταναλωτή που είναι απαιτητικός επειδή πλέον γνωρίζει, είναι σημαντική. Που με τη σειρά του κρατά τους επαγγελματίες σε εγρήγορση για μια συνεχή αναβάθμιση για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος».

Στρατηγική espresso marketing

Ένας σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία ενός espresso bar είναι ο ιδιοκτήτης του να έχει προσωπική άποψη για τον espresso και να έχει παρακολουθήσει σχετική εκπαίδευση ώστε να γνωρίζει την ενδεδειγμένη διαδικασία παρασκευής. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορεί να ελέγχει ανά πάσα στιγμή τόσο την ποιότητα των ροφημάτων που σερβίρονται στους πελάτες του όσο και την απόδοση των barista. Εξάλλου, εάν ο ίδιος ο επιχειρηματίας είναι ένας espresso afficionado που αναζητά την τελειότητα σε κάθε φλιτζάνι καφέ και ενδιαφέρεται να δοκιμάζει νέες ποικιλίες ή χαρμάνια, θα είναι πολύ εύκολο να επιλέξει τον espresso που θα προσφέρει στο κατάστημά του. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, χρειάζεται να αποκτήσει κάποιες βασικές γνώσεις και να καλλιεργήσει την κουλτούρα του γύρω από τον espresso, την παράδοση και την ιστορία του. Με βάση αυτά τα στοιχεία μπορεί να εκτιμήσει -με την αρωγή και της προμηθεύτριας εταιρείας- ποια είναι τα πλεονεκτήματα του brand που ο ίδιος έχει επιλέξει για το μαγαζί του, ώστε να καταστρώσει μία στρατηγική espresso marketing. Η συγκεκριμένη προσέγγιση θα επιτρέψει στο αγοραστικό κοινό να ενημερωθεί πληρέστερα για την ταυτότητα του καταστήματος αλλά και για τον καφέ που φτάνει στο φλιτζάνι του. Μία παράμετρος της συγκεκριμένης στρατηγικής ενδεχομένως να είναι ακόμη και η οργάνωση ενημερωτικών ημερίδων ή συγκριτικών γευστικών δοκιμών που θα απευθύνονται σε όσους καταναλωτές θέλουν να γνωρίσουν περισσότερες πληροφορίες για την προέλευση, την επεξεργασία και τη διαδικασία παρασκευής του καφέ, αλλά και για τα κριτήρια που προσδιορίζουν έναν ποιοτικό espresso.

Show must go on!

«Η διαδρομή που ακολουθεί η γνώση του espresso είναι συγκεκριμένη: η τεχνογνωσία αναπτύσσεται αρχικά στα εργαστήρια έρευνας και ανάπτυξης των εταιρειών που σχεδιάζουν τα προϊόντα  espresso. Οι roasters μεταφέρουν αυτή τη γνώση στους barista κι εκείνοι με τη σειρά τους προσφέρουν στον καταναλωτή μια τέλεια κούπα espresso», εξηγεί ο Ιάκωβος Δρακούλης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας DRACULI COFFEE. «Όσο πιο καταρτισμένο είναι το προσωπικό που διαθέτει ένα κατάστημα τόσο πιο εύκολο είναι να μεταδώσει αυτή τη γνώση στο αγοραστικό κοινό. Έτσι, θα μπορέσει σταδιακά ο κάθε καταναλωτής να αποκτήσει  προσωπική τεκμηριωμένη άποψη για την καθημερινή τους απόλαυση. Αυτή η άτυπη εκπαίδευση ίσως τελικά να αποτελεί την πιο ουσιαστική διαφοροποίηση ενός espresso bar έναντι του ανταγωνισμού».

Όπως υποστηρίζει ο Ιωάννης Στρογγυλάκος, συνιδιοκτήτης της εταιρείας HORECA CLUB «ζούμε σε μια εποχή που επιτρέπει την άμεση μεταφορά της πληροφορίας. Άρα, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για όσους επαγγελματίες ή επιχειρηματίες της καφεστίασης υποστηρίζουν ότι δεν γνωρίζουν πώς ακριβώς να μεταδώσουν στους πελάτες τους τις βασικές γνώσεις γύρω από τον καφέ και την κουλτούρα του. Τα espresso bars οφείλουν να επενδύουν σε καφέ υψηλής ποιότητας και να εμπιστεύονται καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο μπορεί να υποστηρίξει τον κατάλογο με τα ροφήματα και να επικοινωνήσει τα γευστικά και αρωματικά χαρακτηριστικά τους στον καταναλωτή. Η συγκεκριμένη αγορά εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον ανθρώπινο παράγοντα. Γι’ αυτό απαιτείται συστηματική και διαρκής κατάρτιση όλων των μελών του προσωπικού, αλλά και διαρκής έλεγχος των υπηρεσιών που προσφέρονται στους πελάτες. Ο μέσος καταναλωτής έχει αναπτύξει πλέον την ικανότητα να ξεχωρίζει τον καλό καφέ. Έχει άποψη και απαιτήσεις κι εμείς πρέπει να τους προσφέρουμε το καλύτερο».

Έμπρακτη στήριξη στο προσωπικό των espresso bars

Σύμφωνα με τη Νιόβη Καλλέργη, διευθύντρια marketing & επικοινωνίας της εταιρείας ΚΑΦΕΑ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ, «οι επαγγελματίες της καφεστίασης έχουν πλέον βαθιά γνώση, εμπειρία, επαγγελματισμό και μεράκι και γνωρίζουν όχι μόνο πώς να παρασκευάζουν έναν άριστο espresso αλλά και πώς να επικοινωνούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του στους πελάτες τους. Επιπλέον, οι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι το κοινό είναι πολύ πιο απαιτητικό απ’ ό,τι στο παρελθόν ως προς τις επιλογές του, γι’ αυτό και δημιουργούν καλαίσθητους, προσεκτικά μελετημένους χώρους, ενώ επενδύουν στο καταρτισμένο προσωπικό και δίνουν έμφαση τόσο στην ποιότητα του espresso όσο και στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Πλέον, οι επιχειρήσεις που τροφοδοτούν την αγορά είναι σε θέση να υποστηρίξουν οργανωμένα το περιβάλλον, παρέχοντας εκπαιδευτικά προγράμματα υψηλού επιπέδου στα σημεία κατανάλωσης cafe. Σε αυτό το δυναμικό περιβάλλον, αναπτύσσεται μια νέα διάσταση που σχετίζεται με την κουλτούρα, τους ποικίλους τρόπους παρασκευής και τους τρόπους κατανάλωσης ενός άριστου espresso ή cappuccino. Οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται -με τη βοήθεια των barista- την πολυσύνθετη αλυσίδα ενεργειών που απαιτούνται ώστε το αποτέλεσμα στο φλιτζάνι να είναι πραγματικά τέλειο. Είναι μία ιεροτελεστία, στην οποία όλοι τελικά μυούνται με πάθος». 

Ρεπορτάζ: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 58 (Ιανουάριος/Φεβρουάριος 2015) του περιοδικού Snack & Coffee.