ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
BARISTA CAMP ‘14: Πρεμιέρα στην Αθήνα
BARISTA CAMP ‘14: Πρεμιέρα στην Αθήνα

Με τη συμμετοχή 150 barista από όλη την Ευρώπη πραγματοποιήθηκε το Barista Camp στη χώρα μας, η πρώτη επίσημη εκδήλωση του Barista Guild of Europe, που έβαλε τα θεμέλια για τη δημιουργία του θεσμού και την εξέλιξή του.

Το επάγγελμα του barista, η εξέλιξη της τεχνικής και η κατάκτηση της γνώσης, αποτελούσαν μερικές από τις αρχές που οι διοργανωτές επιχείρησαν να μεταδώσουν στους δεκάδες baristi που βρέθηκαν στο πρώτο Barista Camp της Ευρώπης. Από τις 5 έως τις 8 Οκτωβρίου, επαγγελματίες του καφέ από όλη την Ευρώπη έδωσαν το “παρών” στην πρώτη επίσημη συνάντηση barista, στο Barista Camp, που διοργανώθηκε από το νεοοσύστατο Barista Guild of Europe με την καθοδήγηση του SCAE. 

Σε συνεργασία με τον SCAE

“Αυτές τις μέρες πραγματοποιήθηκε ένα σημαντικό βήμα”, σύμφωνα με τον δεύτερο Αντιπρόεδρο του SCAE, Γιάννη Αποστολόπουλο κατά την ομιλία του σε συζήτηση για το μέλλον του BGE, στα πλαίσια του Barista Camp. “Όλα άρχισαν πριν από αρκετό καιρό με κάποιους επαγγελματίες του καφέ, οι οποίοι εξέφρασαν την επιθυμία να φτιάξουν μια ένωση για τους barista. Πράγματι, ξεκίνησαν την προσπάθεια με αρκετές τεχνικές δυσκολίες ωστόσο, γι’ αυτό ο Cosimo Libardo (σ.σ. πρόεδρος του SCAE) μαζί με όλους εμάς στο Δ.Σ. αποφασίσαμε να στηρίξουμε το εγχείρημα στην πράξη. Σήμερα πια που η προσπάθεια μετρά ήδη 7 μήνες ζωής, τα πρώτα αποτελέσματα της σκληρής δουλειάς φαίνεται να πιάνουν τόπο χάρη στη βοήθεια ανθρώπων που βρίσκονται ανάμεσά μας όπως οι Andrew Tolley, Dale Harris, Kalle Freese, η Isa Verschraegen, ο James Hoffmann και τόσοι άλλοι που δεν μπορούσαν να είναι εδώ λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων”.

Η σημασία του event

“Η αλήθεια είναι πως ο SCAE κατάλαβε πως οι barista είναι μια ισχυρή κοινότητα, που πρέπει να έρθουν κοντά, να πάρουν μαζί αποφάσεις και να ακολουθήσουν το δικό τους μονοπάτι. Η ανάπτυξη του επαγγέλματός τους είναι πλέον τέτοια, που πρέπει να παίρνουν το βήμα για να μιλούν και να συναντιούνται για να ανταλλάσουν απόψεις. Και κάτι τέτοιο είναι πλέον εφικτό και δείχνει στην πράξη τι μπορεί να ακολουθήσει”, εξήγησε στους barista ο Γιάννης Αποστολόπουλος. Αυτό ακριβώς τονίστηκε από όλο το πάνελ των διοργανωτών που προσπάθησε με απλό τρόπο να μεταφέρει τη σημασία του πρώτου για τα ευρωπαϊκά δεδομένα Barista Camp και τη σύνδεσή του με την ιδέα της ένωσης barista. “Η παρουσία όλων αυτών των ανθρώπων εδώ, απέδειξε ότι υπάρχει η θέληση να κάνουμε κάτι όλοι μαζί. 150 επαγγελματίες οι οποίοι πλήρωσαν ένα σημαντικό ποσό για να βρίσκονται εδώ, 25 εθελοντές, εκπρόσωποι σημαντικών εταιρειών που προσέφεραν τη χορηγία τους για να πραγματοποιηθεί αυτή η τετραήμερη συνάντηση, δείχνει στην πράξη ότι κάναμε μια σημαντική αρχή που τώρα μπορούμε να την προάγουμε ακόμη περισσότερο”, διευκρίνισε ο πρόεδρος του BGE James Hoffmann.    

Στις φωτογραφίες: 1. Η barista trainer του Barista Intermediate, Erna Tosberg. 2. Ομάδα εργασίας Sensory Intermediate με την Sandra Azevedo. 3. Ο trainer στο Brewing Intermediate Tim Sturk

Τι έγινε στο Barista Camp

Για τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, οι διοργανωτές της τετραήμερης εκδήλωσης σχεδίασαν και υλοποίησαν ένα ελκυστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που αποτελούνταν από τρεις κύκλους, με στόχο να ανταποκρίνονται στο επίπεδο και στη ζήτηση των συμμετεχόντων. Πρόκειται για τα Hera (Barista Intermediate και Sensory Foundation), Poseidon (Brewing Intermediate και Sensory Foundation) και Demeter (Sensory Intermediate). Οι barista που δήλωσαν αρκετά νωρίς τη συμμετοχή τους και πλήρωσαν περίπου 400 ευρώ ο καθένας για να έχουν πρόσβαση στο event, πράγματι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν θεωρητικά και τεχνικά μαθήματα από σημαντικούς εκπαιδευτές, πιστοποιημένους από τον SCAE, ανάμεσά τους οι Paul Meikle-Janney, Sonja Grant, Tim Sturk, Patrick O’ Malley, Asli Yaman κ.ά. Στο περιθώριο του Barista Camp πραγματοποιήθηκαν events και happenings, όπως «τυφλές» δοκιμασίες latte art, team challenges κ.ά. με στόχο την ενδυνάμωση των σχέσεων ανάμεσα στους barista. Το ενδιαφέρον, ωστόσο, όλων εστιάστηκε στις εισηγήσεις και παρουσιάσεις που πραγματοποίησαν ομιλητές διεθνούς κύρους, όπως οι Graciano Cruz (specialty coffee farmer), Mauricio Galindo (Head of Operation, ICO), Scott Rao (roaster), Pascale Shuit, Trevor Corlett (CEO της Madcap Coffee Company), με στόχο τη μετάδοση της τεχνογνωσίας που κατέχουν στον τομέα όπου ειδικεύονται.

Η σχέση του barista με τον καφέ

Όλοι αυτοί οι ομιλητές έδωσαν το «παρών» στη διοργάνωση, όμως, και για έναν πρόσθετο λόγο: Για να επικοινωνήσουν στους σύγχρονους επαγγελματίες του καφέ τη σημασία της καλλιέργειάς του και τι αντίκτυπο έχει αυτή στην επίτευξη της βέλτιστης ποιότητας ενός φλιτζανιού. “Η δουλειά που κάνει ο barista σήμερα είναι πολύ σηµαντική. Ο καφές είναι δεύτερος σε κατανάλωση σε όλο τον κόσµο µετά το νερό και αποτελεί ένα προϊόν που το παράγουν αγρότες στα πιο µακρινά µέρη του κόσµου. Ο barista και ο roaster υπάρχουν, επειδή αυτοί οι άνθρωποι κάνουν τη συγκεκριμένη δουλειά. Κι εκείνοι με τη σειρά τους επιβιώνουν επειδή οι barista γνωρίζουν πώς να χειρίζονται ιδανικά το προϊόν τους”, τόνισε ο Graciano Cruz στην ομιλία του. “Οι συνθήκες καλλιέργειας των καφεόδεντρων δεν επηρεάζουν απλώς την ποιότητα του καφέ, αλλά ουσιαστικά καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του ροφήματος που θα φτάσει στο φλιτζάνι του καταναλωτή.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα του Διεθνούς Οργανισμού Καφέ, στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων πενταπλασιάστηκε ο αριθμός των επαγγελματιών καφεμπόρων, roaster και barista που επισκέφθηκαν τις καφεπαραγωγές χώρες. Εκτιμάται ότι ο αριθμός τους θα συνεχίσει να αυξάνεται στο αμέσως προσεχές διάστημα, καθώς διευρύνεται διαρκώς το ενδιαφέρον των νεότερων σε ηλικία στελεχών της Καφεστίασης για τις μεθόδους καλλιέργειας και επεξεργασίας του καφέ”, συμπλήρωσε. Το συμπέρασμα; “Για τους περισσότερους barista, η οπτική και μόνο επαφή με τα καφεόδεντρα μπορεί να αποδειχθεί ευεργετική για τη δημιουργικότητά τους, καθώς θα έχουν την ευκαιρία να ακολουθήσουν το μονοπάτι της ποιότητας από την αφετηρία του, δηλαδή το χωράφι. Το βέβαιο είναι πως μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στην αγορά του καφέ, η βαθιά γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε ποικιλίας είναι η μόνη που μπορεί να εγγυηθεί επαγγελματική καταξίωση και επιτυχία”.

Στις φωτογραφίες: 1. Κατά την παρουσίαση του BGE 2. «Τυφλή» δοκιμασία latte art  

BARISTA GUILD OF EUROPE

Είναι η Συντεχνία Ευρωπαίων barista, που μέχρι πρότινος τελούσε υπό την αιγίδα του SCAE. Όπως τόνισαν εκπρόσωποι των διοργανωτών “η ιδρυτική συνάντηση για το Barista Guild of Europe πραγματοποιήθηκε στη Φρανκφούρτη στις 21/2/2014 με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΔΣ του SCAE. Αποστολή του BGE είναι να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή κοινότητα για την προώθηση του επαγγέλματος του barista, μέσα στα πλαίσια της οποίας θα πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα παρουσιάσεις, σεμινάρια, workshops και συναντήσεις ανταλλαγής απόψεων, στα πρότυπα του Barista Guild of America”. “Συγκεκριμένα, στοχεύουμε μέσα στον επόμενο χρόνο να ορίσουμε τη  δομή, τους κανονισμούς λειτουργίας και τις διαδικασίες για την εκλογή των μελών του BGE”, εξήγησε ο Dalle Harris στην παρουσίασή του. “Επίσης επιδιώκουμε να καθιερώσουμε μια σειρά από εισηγήσεις ειδικών, όπως ο Graciano Cruz, που θα είναι προσβάσιμες σε όλους μέσω e-learning. Έτσι, η τεχνογνωσία θα μπορεί να μεταφέρεται ανά πάσα στιγμή, παντού και σε πολλούς barista ταυτόχρονα. Αυτό το εγχείρημα θα ενισχυθεί από ένα social event που θέλουμε να διοργανώσουμε μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους, ενώ ύστερα από την εξαιρετική υποδοχή της φετινής εκδήλωσης, θα ξεκινήσουμε την οργάνωση του ‘Barista Camp 2015’”, συμπλήρωσε. “Απώτερος στόχος μας είναι όλοι οι barista, μαζί, να κοιτάξουμε μπροστά και να ενημερωθούμε για τις εξελίξεις”.  

 ΕΙΠΑΝ... 

“ Το μονοπάτι της ποιότητας από τον αγρότη στον barista”

Graciano Cruz, Ιδιοκτήτης και διαχειριστής φυτειών καφέ σε Ελ Σαλβαδόρ, Παναμά και Αιθιοπία

“Για να διασφαλίσει τη δουλειά του, ένας επαγγελματίας barista οφείλει να κατανοήσει τον στενό δεσμό που υπάρχει ανάμεσα στη φάρμα παραγωγής και το τελικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μία δυναμική σχέση, από την οποία εξαρτάται η αντίληψη που θα διαμορφώσει το αγοραστικό κοινό για μία συγκεκριμένη ποικιλία καφέ. Η διάδοση της κουλτούρας του Τρίτου Κύματος σε Ευρώπη και ΗΠΑ, επέτρεψε σε πολλούς barista να επισκεφθούν για πρώτη φορά μία καφεπαραγωγό χώρο και να διαπιστώσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα των κόκκων που θα φτάσει στα χέρια τους. Είναι σημαντικό και για τα καταστήματα Καφεστίασης και για τις εταιρείες που επεξεργάζονται και πωλούν πράσινο καφέ, να το βλέπουν αυτό στην πράξη”.

“Coffeenomics: Η οικονομία του καφέ”

Mauricio Galindo, Head of operations ICO

“Ο καφές αποτελεί ένα προϊόν, άμεσα συνδεδεμένο με τις κοινωνικο-πολιτικές εξελίξεις σε όλο τον κόσμο και με τις καιρικές συνθήκες. Στα πλαίσια αυτά, θα μας απασχολήσει η διετία 2015-2016, γιατί τότε θα αποδειχτεί η επίδραση της ζημιάς που έγινε στην Βραζιλία  τους προηγούμενους μήνες και θα φανούν ποιοι είναι οι νέοι ‘παίκτες’ που θα αναδυθούν διεθνώς”.

Ρεπορτάζ: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 56 (Σεπτέμβριος/Οκτώβριος 2014) του περιοδικού Snack & Coffee.