ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
7+1 Προβλέψεις για τον επισιτιστικό κλάδο διεθνώς
7+1 Προβλέψεις για τον επισιτιστικό κλάδο διεθνώς

Ένα από τα θέματα που αναπτύχθηκαν στην European Foodservice Summit του περασμένου φθινοπώρου και θα καθορίσουν κατά πολύ τη νέα αντίληψη για την εστίαση διεθνώς, ήταν η διερεύνηση των κυρίαρχων ευρωπαϊκών τάσεων που αφορούν στη διατροφή, όπως προέκυψε από την European Food Trends Report 2013, που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Η Ευρωπαϊκή Έρευνα για τις Τάσεις στο Φαγητό τη χρονιά που μας πέρασε, τιτλοφορείται «Η άνοιξη του καταναλωτή - καλλιεργώντας την νέα νοοτροπία γύρω από το φαγητό», δίνοντας από τον τίτλο κιόλας μια σαφή εικόνα για το τι να περιμένει κανείς μελετώντας τα συμπεράσματά της. Πρόκειται για μια ενδελεχή μελέτη, με παραδείγματα και σχεδιαγράμματα, που αποτυπώνει παραστατικά και με σαφήνεια τις κυρίαρχες τάσεις στη διατροφή των χωρών της Ευρώπης και συγχρόνως στοιχειοθετεί με επιχειρήματα το ότι ειδικά στην Ευρώπη, αυτή την περίοδο γεννιούνται νέες διατροφικές συνήθειες που επηρεάζουν βαθιά τόσο την κοινωνία όσο και το εμπόριο. Τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτουν από τη μελέτη της κατανάλωσης φαγητού στο σπίτι, στη διάρκεια της εργασίας, στην έξοδο για διασκέδαση, αλλά και στην βιασύνη της ημέρας (φαγητό στο πόδι).

 01  Γρήγορο φαγητό παντού: Η κινητικότητα, είναι μια κοινωνική νέα μόδα, αποτέλεσμα της ανάγκης για ευκολία σε μια καθημερινότητα που ζητά ολοένα και περισσότερο χρόνο. Αναπόσπαστο μέρος της αποτελούσε για 50 χρόνια το fast food. Καλύτερης ποιότητας φαγητό σε εύχρηστο σχήμα προϋποθέτει προϊόντα που διατίθενται σε γρήγορες, βολικές και οικονομικές συσκευασίες. Έτσι τα snacks, τα αυτόματα μηχανήματα και οι αυθόρμητες αγορές έγιναν ξανά μόδα, που θα μας συντροφεύει για καιρό.

 02  Εστιατόρια μέσα στις εταιρείες: Καθώς ο ανταγωνισμός για ακόμη πιο εξειδικευμένους εργαζόμενους που δουλεύουν ακόμη περισσότερο εντείνεται, ένα εργαλείο που συνήθως χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερες κορυφαίες εταιρείες είναι η έμφαση στην ποιότητα και την ποικιλία στο φαγητό που προσφέρεται στους εργασιακούς χώρους. Η νέα καντίνα ή οι χώροι εστιατορίων μέσα στις εταιρείες είναι ένα σημαντικό και υψηλό επιπέδου εταιρικό προσόν και θα συνεχίσει να είναι για το προσεχές μέλλον. Φυσικά, με εμπλουτισμένο μενού υψηλής ποιότητας.

 03  Casual Business Lunch: Ακριβώς όπως οι καντίνες των εταιρειών γίνονται σημεία συνάντησης για τους εργαζόμενους σε συχνή αν όχι καθημερινή βάση, τα επαγγελματικά γεύματα εκτός γραφείου έχουν δεχτεί πολλές αλλαγές. Μια γενιά πίσω, ήταν αρκετά σύνηθες ένα επαγγελματικό γεύμα να αφορούσε περισσότερο το μέρος παρά το φαγητό που προσφερόταν. Σήμερα όμως, ένα τέτοιο γεύμα αφορά πια την ίδια τη δουλειά και όχι τόσο την ιδέα του γεύματος. Εσωτερικό catering για μικρά meetings, food bars με άμεση πρόσβαση, χαμηλού κόστους συναντήσεις σε cafe αποτελούν την νέα πραγματικότητα. Στα πλαίσια αυτά προσφέρονται υγειινά menu, ενεργειακά ποτά και ταχύτατο service.

 04  Διατροφική... εκπαίδευση: Οι μοντέρνες βιομηχανικές κοινωνίες αφυπνίζονται, διδάσκουν τα παιδιά τους να τρώνε υγιεινά και τα καθοδηγούν σε πιο healthy διατροφικές επιλογές, που θα διατηρούν και ώς ενήλικοι καταναλωτές. Κι ενώ αυτή η ιδέα προάγεται τόσο από ακτιβιστές και δημόσιους φορείς όσο και από chefs με μεγάλη αναγνωρισιμότητα (κυρίως λόγω εκπομπών στην TV), συχνά οι κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες δημιουργούν ένα σύστημα με δύο επίπεδα εφαρμογής. Έτσι, σχολεία και δημόσιοι φορείς αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ώστε να εντείνουν την πληροφόρηση σε επίπεδο εκπαίδευσης πια, γύρω από το πώς η τροφή επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την υγεία μας.

 05  Εστιατόρια & cafes μέσα σε εμπορικά κέντρα: Καθώς το λιανεμπόριο μεταφέρθηκε από τα πραγματικά μαγαζιά στο Internet, μειώθηκαν αυτόματα κι οι παρορμητικές αγορές. Έτσι, επιστρατεύτηκαν εντυπωσιακά εστιατόρια και cafes για να προσελκύσουν τον καταναλωτή. Η ανάπτυξη ήταν τέτοια που στις μέρες μας τα καταστήματα με φαγητό είναι ίσης σημασίας και συχνά αριθμού με τα σημεία λιανικής πώλησης ή/και τα brands που φιλοξενούνται στο ίδιο εμπορικό κέντρο. Έτσι, αναπτύχθηκαν coffee bars, snack kiosks, full-service fine dining restaurants, αλλά και instore cafes, ενώ πιο παραδοσιακά σημεία προέβησαν στην αναδιαμόρφωση τμημάτων τους για την προσφορά φαγητού και ποτού.

 06  Αεροδρόμια, λιμάνια & σταθμοί τρένων: Τα ταξίδια, ακόμη και για όσους δεν διαθέτουν πολλά χρήματα, απαιτούσαν συχνά αρκετό χρόνο. Τα γεύματα ήταν μέρος αυτών των εμπειριών είτε το μέσο μεταφοράς ήταν το τρένο είτε το αεροπλάνο είτε το καράβι. Το κλείσιμο μιας θέσης «χ» κατηγορίας ήταν συνδεδεμένο με την προσφορά συγκεκριμένου φαγητού. Όταν όμως η αυξημένη ταχύτητα στην καθημερινότητα έκανε την εμφάνισή της εισβάλλοντας στη ζωή κάθε ανθρώπου, άλλαξε και ο τρόπος και το είδος του φαγητού που καταναλώνεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Τα νέα δεδομένα έχουν αναγκάσει αρκετούς ταξιδιώτες να τρώνε σε εστιατόρια των σταθμών, οι οποίοι και αναβαθμίζονται σε γαστρονομικά επίκεντρα.

 07  Επαγγελματίας ή ερασιτέχνης; Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού στις ανεπτυγμένες χώρες βρίσκουν πλέον ευχαρίστηση στο να μαγειρεύουν οι ίδιοι και να αναπτύσσουν υψηλού επιπέδου δεξιότητες στο πεδίο αυτό. Η ανάγκη να ζει κανείς μια “αυθεντική ζωή” καθορίζει κατά πολύ το καινούργιο αυτό status. Η ικανότητα να μαγειρεύει κανείς και μάλιστα καλά, προσδίδει μοναδικά χαρακτηριστικά στο άτομο που χαρακτηριζόταν μέχρι πρότινος ως “foodie”. Τη διάθεση να αποδοθεί επαγγελματικός “αέρας” σε ό,τι γίνεται στην κουζίνα του σπιτιού ή αντίστοιχα η ψευδαίσθηση της σπιτικής κουζίνας στις επαγγελματικές παρασκευές, φαίνεται στο πώς ανεβαίνουν όλο και περισσότερες εικόνες φαγητού μέσα από apps όπως το Pinterest και το Instagram.

 08  Ο αφυπνισμένος καταναλωτής: Οι επιλογές των ανθρώπων έχουν αλλάξει μέσα στο πέρασμα του χρόνου και λόγω των οικονομικών συνθηκών. Σε μια εξελιγμένη νέα εποχή όπως αυτή που διανύουμε τώρα, ο αφυπνισμένος καταναλωτής μετατρέπει τις επιλογές φαγητού σε προσωπικό statement και αναρωτιέται “Πώς και γιατί τρώω”. Αυτές ο καινούργιες επιλογές φαγητού, αν και φαίνονται απεριόριστες, έρχονται με ένα κοινωνικό κόστος: παθήσεις όπως διαβήτης, παχυσαρκία, τροφικές αλλεργίες, αλλά και “συγκρούσεις” όπως η έλλειψη φαγητού στις υποανάπτυκτες χώρες και η υπερπληθώρα της Δύσης, το κίνημα των vegan και οι πρωτεϊνικές δίαιτες κ.λπ. 

Kείμενο: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 53 (Μάρτιος/Απρίλιος 2014) του περιοδικού Snack & Coffee.