Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Μπράιαν Κάρεϋ, Σχεδιάζουμε την επέκτασή μας στο εξωτερικό
Μπράιαν Κάρεϋ, Σχεδιάζουμε την επέκτασή μας στο εξωτερικό

Ο γενικός διευθυντής και συνιδρυτής των “Simply Burgers” εξηγεί πώς κατάφερε με τον αδερφό του Άρη να δημιουργήσουν μία από τις μεγαλύτερες μεγαλύτερες αλυσίδες burger στην Ελλάδα... Το 2003 έκανε την εμφάνισή του στην Νέα Ερυθραία το Simply Grilled. Από την πρώτη στιγμή έκανε αίσθηση κυρίως εξαιτίας των λαχταριστών burgers που σέρβιρε. Η αυξημένη ζήτησή τους προέτρεψε τους ιδιοκτήτες να μετονομάσουν το Simply Grilled σε Simply Burgers και να διαφοροποιήσουν το μενού δίνοντας έμφαση στο προϊόν hit της επιχείρησης...

Ένα νέο concept -και μαζί- μια νέα αλυσίδα εστίασης είχε γεννηθεί. Μέσα σε λίγα χρόνια τα Simply Burgers έγιναν δεκαεφτά, ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα 50 εκ. ευρώ και απέσπασαν ήδη ένα βραβείο επιχειρηματικότητας (βραβείο Κούρος, 2008) για την υποδειγματική εξέλιξή τους στο τοπίο της Μαζικής Εστίασης στην Ελλάδα... Ο ένας εκ των ιδρυτών και πρόεδρος της αλυσίδας Simply Burgers, Μπράιαν Κάρεϋ εξηγεί το πώς τα κατάφεραν...

 

Πείτε μας δυο λόγια για το πώς ξεκίνησε η ιστορία των “Simply Βurgers”...

Aνοίξαμε το πρώτο κατάστημα το 2003. Εκείνη την εποχή είχαμε μόλις έρθει από την Αμερική και διαπιστώσαμε πως υπήρχε θέση στο χώρο του γρήγορου φαγητού για μια ποιοτική πρόταση. Έτσι παρόλο που δεν είχαμε καμία σχέση με το χώρο, θελήσαμε να επενδύσουμε σε ένα concept, με αυθεντικές συνταγές, προϊόντα επώνυμης προελεύσεως, προσεγμένες συσκευασίες και φυσικά να ενισχύσουμε πολύ περισσότερο το θεσμό του ντελίβερι.

Και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της αλυσίδας...

Ακριβώς. Δημιουργήσαμε μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση και πολύ γρήγορα καταλάβαμε ότι είχαμε στα χέρια μας κάτι αξιόλογο. Έτσι, άρχισαν να μπαίνουν νέα δεδομένα και να ακολουθούμε διαδικασίες οι οποίες θα οδηγούσαν την εταιρεία πολύ γρήγορα σε μεγαλύτερο αριθμό εστιατορίων.

Πότε έρχεται λοιπόν το πρώτο franchise;

Πρέπει να ήταν το 2007 και προέκυψε από φίλους που πίστευαν πάρα πολύ στην ιδέα και ήθελαν να γίνουν και εκείνοι κομμάτι αυτής της επιτυχίας. Σαφώς έπειτα από αυτό το βήμα, θελήσαμε, μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα franchise να προσθέσουμε λίγους ακόμη franchisees. Ο στόχος μας δεν ήταν ποτέ να γιγαντωθούμε. Δεν μας ενδιαφέρει να ανοίξουμε ένα ακόμη σημείο. Αυτό που επιδιώκουμε είναι να βρούμε ανθρώπους που να μοιράζονται το ίδιο πάθος και μεράκι με εμάς.

Έχετε συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής των συνεργατών σας. Θα πρέπει να έχει δηλαδή κανείς εμπειρία από χώρους εστίασης;

Όχι απαραίτητα. Περισσότερο μας ενδιαφέρει η εμπειρία στη διαχείριση επιχειρήσεων. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το λειτουργικό μέρος, εμείς, ούτως ή άλλως, επενδύουμε πάρα πολύ χρόνο και ενέργεια στο κομμάτι της εκπαίδευσης, προκειμένου όσοι εργάζονται στα καταστήματά μας να είναι άριστα καταρτισμένοι. Δηλαδή, μπορεί και 3 μήνες πριν από την έναρξη λειτουργίας ενός σημείου μας, το προσωπικό που θα το επανδρώσει να εκπαιδεύεται σε παλιότερα καταστήματα, εργαζόμενο υπό κανονικές συνθήκες.

Φαντάζομαι ότι η εκπαίδευση αυτή δεν τελειώνει με το που ξεκινά να λειτουργεί ένα κατάστημα.

Όχι, αντιθέτως. Έχουμε υπεύθυνο λειτουργίας, ο οποίος επισκέπτεται όλα τα σημεία, για να διασφαλίζει ότι τηρούνται οι προδιαγραφές μας. Η εκπαίδευση είναι διαρκής και ασταμάτητη.

Όσον αφορά το μενού, πόσο συχνά ανανεώνεται;

Κάνουμε κάποιες μικρές και πολύ προσεκτικές παρεμβάσεις όποτε το κρίνουμε απαραίτητο. Αλλά σε γενικές γραμμές ο κατάλογός μας δεν είναι ένας κλασικός κατάλογος. Επικεντρωνόμαστε σε λίγους κωδικούς που είμαστε σίγουροι ότι θα τους προσφέρουμε κάθε φορά στην ποιότητα που πρέπει. Τα προϊόντα μας είναι όλα φρέσκα, τα περισσότερα παρασκευάζονται στα καταστήματα, ενώ η ταυτότητά μας σαφώς είναι συνώνυμη με τα burgers. Tο 65 έως 70% των πωλήσεών μας προέρχεται από εκεί. Στα 9 χρόνια που λειτουργούμε έχουν προστεθεί ελάχιστα νέα προϊόντα.

Προκύπτουν ιδέες από τις προτάσεις των πελατών;

Σαφώς. Κοιτάξτε, εισάγουμε κάποια νέα προϊόντα κάθε χρόνο, αλλά με πάρα πολύ σοβαρή σκέψη. Δεν μπαίνουν απλώς και μόνο επειδή είναι μόδα. Έχουμε έναν σταθερό κατάλογο και τον ενισχύουμε αραιά και πού με κάτι που πραγματικά μας ενθουσιάζει. Άλλωστε οι ίδιοι οι πελάτες μας μας οδηγούν εκεί. Αν δείτε τις αναλύσεις των πωλήσεών μας, οι περισσότεροι καταναλωτές παραγγέλνουν 10 φορές το χρόνο και θα πάρουν και τις 10 φορές ένα ή δύο προϊόντα που τα προτιμούν. Και νομίζω ότι αυτό που μας εκφράζει καλύτερα είναι το ότι δεν είμαστε τα πάντα για όλους. Δεν θα βάλουμε και μακαρόνια και τοστ και θαλασσινά και σουβλάκια. Φτιάχνουμε πολύ καλά, πολύ φρέσκα συγκεκριμένα πιάτα και θεωρώ ότι το εκτιμά ο κόσμος αυτό.

Πόσο άλλαξε το τοπίο στη μαζική εστίαση τα τελευταία χρόνια;

Άλλαξε πολύ. Σήμερα αντιμετωπίζουμε επιχειρήσεις που έχουν μπει στο παιχνίδι των προσφορών και δημιουργούν έναν καταναλωτή που δεν έχει κανένα loyalty σε κάποιο brand, απλώς κυνηγάει μια προσφορά. Νομίζω πως αυτές είναι κοντόφθαλμες πρακτικές και θεωρώ ότι βλάπτουν εν τέλει τον καταναλωτή, γιατί μειώνουν αναπόφευκα την ποιοτητα του προϊόντος. Εμείς δεν μπαίνουμε σε τέτοια παιχνίδια. Εγώ θέλω καθημερινά το φαγητό μου να είναι προσφορά για τον πελάτη. Αν μπορούσα να το πουλήσω σε χαμηλότερη τιμή, θα το ‘κανα. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή, είναι πάρα πολύ χαμηλές έως ανύπαρκτες οι κερδοφορίες μας. Δεν είναι υπερβολή να πω ότι η αύξηση του ΦΠΑ από το 13 στο 23% ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε. Μέσα σε μία μέρα μας αφάνισε σχεδόν την κερδοφορία!

Πάντως, μιας και αναφερθήκατε στην αύξηση του ΦΠΑ, νομίζω πως ήταν και παραμένει εξαιρετικά επώδυνο για την εστίαση, ιδίως σε τόσο δύσκολες περιόδους...

Είναι καταστροφικό! Ουσιαστικά, τιμωρούν τις αλυσίδες οι οποίες ήταν, είναι και θα είναι νόμιμες. Εκείνους που πληρώνουν ένσημα στους υπαλλήλους, χτυπούν τις αποδείξεις τους, επενδύουν στην εκπαίδευση του προσωπικού τους και βελτιώνουν το χώρο της εστίασης. Τιμωρούν εμάς και κάνουν πιο ανταγωνιστικούς εκείνους που έκλεβαν πριν, κλέβουν τώρα και θα συνεχίσουν να κλέβουν. Αν δεν χτυπάς αποδείξεις, τι σε ενδιαφέρει αν ο ΦΠΑ είναι 3 ή 23%; Αντιθέτως, η παραβατικότητα αυτή σε κάνει πιο ανταγωνιστικό. Ενώ εγώ που θα αποδώσω το 23% πρέπει να αναπροσαρμόσω και τις τιμές μου. Εμείς από το 10% που προστέθηκε στον ΦΠΑ, όταν έγινε η μετάβαση του συντελεστή, αυξήσαμε σταδιακά τα προϊόντα μας 4%. Το υπόλοιπο 6% το απορροφήσαμε. Και γι’ αυτό επαναλαμβάνω οποιαδήποτε κερδοφορία είχαμε, έφυγε. Για κάθε σοβαρή αλυσίδα εστίασης και για τον τουρισμό μας αυτό πρέπει να πάψει.

Με 16 σημεία ήδη κυρίως στην Αττική, σκέφτεστε να αναπτυχθείτε πιο δυναμικά και σε άλλα αστικά κέντρα;

Προς το παρόν όχι.

Λόγω του απομακρυσμένου ελέγχου των σημείων;

Όχι μόνο. Επειδή τα προϊόντα μας είναι όλα φρέσκα, όσο απομακρυνόμαστε από τη βάση μας αρχίζει και γίνεται δύσκολο το εγχείρημα. Όχι ακατόρθωτο, αλλά δύσκολο.

Οι παρασκευές γίνονται σε κάθε κατάστημα χωριστά;

Έχουμε ένα κεντρικό παρασκευαστήριο που ετοιμάζει καθημερινά κάποιες σάλτσες και μαρινάδες δικές μας, για να έχουμε συνέπεια στην εκτέλεση των συνταγών. Αλλά όλοι οι βασικοί κωδικοί μας όπως τα burgers, το κοτόπουλο οι σαλάτες, όλα φτιάχνονται στα καταστήματά μας καθημερινά. Υπάρχει η σκέψη για “εξαγωγή” του concept και σε άλλες χώρες της Ευρώπης ενδεχομένως;

Πολύ θα το θέλαμε. Η απάντηση είναι ναι και είναι ένα σχέδιο, που έχουμε ήδη στα σκαριά, χωρίς να έχουμε οριστικοποιήσει με ακρίβεια το πότε. Μας ενδιαφέρει η Ευρώπη και ψάχνουμε την αγορά στην οποία θα ευδοκιμούσε το concept, το οποίο πιστεύουμε έτσι κι αλλιώς πολύ.

Πώς βλέπετε να διαγράφεται το μέλλον στην εγχώρια αγορά εστίασης;

Είμαστε αθεράπευτα αισιόδοξοι. Η αγορά έχει τον τρόπο να συνεχίζει, αρκεί να μην βάζουν πολλές τρικλοποδιές οι κρατικοί παράγοντες. Θεωρώ ότι η αγορά της εστίασης θα ξεκαθαρίσει, μέσω του process evolution. Mε δυο λόγια, οι ισχυροί θα μείνουν. Εκείνοι που έχουν σωστή στρατηγική θα αντέξουν. Περνάμε δύσκολους καιρούς όλοι, αλλά εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας και θεωρώ ότι η ιστορία θα μας δικαιώσει.

Τα Simply Burgers σε αριθμούς

◗ 17 καταστήματα

◗ 400 εργαζόμενοι

◗ € 85.000 μέσος όρος πωλήσεων ενός καταστήματος ανά μήνα

◗ € 50.000.000 πωλήσεις σε 9 χρόνια δραστηριοποίησης

◗ 5.000 γεύματα παρασκευάζονται ημερησίως

◗ 1.200.000 burgers ψήθηκαν το 2010

◗ 800 τ.μ. η κεντρική μονάδα παραγωγής στο Περιστέρι

◗ 300.000 καταγεγραμμένοι πελάτες

 

Συνέντευξη: Εύα Τούνα

Από το τεύχος 41 (ΜΑΪ/ΙΟΥΝ 2012) του περιοδικού ΨΗΤΟπωλείο