Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Εκπαίδευση προσωπικού, πόσο σωστά εκπαιδεύετε το προσωπικό σας;
Εκπαίδευση προσωπικού, πόσο σωστά εκπαιδεύετε το προσωπικό σας;

Τόνοι μελάνι έχουν χυθεί εξηγώντας αναλυτικά την ανάγκη εκπαίδευσης του προσωπικού σε χώρους Εστίασης... Έχετε αναρρωτηθεί, όμως, ποτέ, πόσο καλός “εκπαιδευτής” είστε εσείς;

Είναι γεγονός πως τα τελευταία είκοσι χρόνια -τουλάχιστον- η πλειονότητα των ιδιοκτητών χώρων Μαζικής Εστίασης επιλέγουν υπαλλήλους μερικής απασχόλησης για τα καταστήματά τους. Κι αυτό συχνά δεν εξυπηρετεί μόνο τον εκάστοτε ιδιοκτήτη, αλλά και τον ίδιο τον υπάλληλο, ο οποίος αν και εισπράττει λιγότερα χρήματα, του δίνεται η δυνατότητα να εργαστεί παράλληλα και κάπου αλλού, αντιμετωπίζοντας βέβαια τη συγκεκριμένη θέση ως κάτι συμπληρωματικό του βασικού του εισοδήματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εκπαιδεύεται με πιο αργούς ρυθμούς από έναν μόνιμο εργαζόμενο και να χρειάζεται διαρκώς διευκρινίσεις και επιπλέον εκπαίδευση, καθώς οι λιγότερες ώρες (και συχνότερα ημέρες εργασίας) δεν του επιτρέπουν να ενημερωθεί άμεσα για τις ιδιαίτερες ανάγκες της επιχείρησης, αλλά και τις αλλαγές που προκύπτουν σε καθημερινή βάση.

 

Σωστή εκπαίδευση

Η εκπαίδευση ενός υπαλλήλου δεν σχετίζεται σε καμία περίπτωση με τις ώρες που απασχολείται στην επιχείρηση. Βασικός στόχος του ιδιοκτήτη και των συνεργατών του δεν είναι άλλος από το να διδάξει στον υπάλληλο τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίζει τον πελάτη, αλλά και το πώς θα παρέχει ταχύτατο και αποτελεσματικό service. Επιπλέον, το πώς θα χειρίζεται τρόφιμα με ασφάλεια (αν εργάζεται πίσω από τον πάγκο) αλλά και πώς θα επιλύει μικροπροβλήματα που προκύπτουν με πελάτες, σε συνεννόηση με τον εργοδότη του. Όσο περισσότερο εκπαιδευτεί ένας υπάλληλος τόσο περισσότερες γνώσεις θα αποκτήσει για  τις ανάγκες του εστιατορίου.

Κατά τη διάρκεια της βάρδιάς του, ο υπάλληλος (full και part time) οφείλει να βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε οτιδήποτε του ζητηθεί. Το ζήτημα, όμως, είναι κατά πόσο έχει εκπαιδευτεί σωστά για να μπορεί να αντεπεξέλθει όπως πρέπει, σε κάθε περίπτωση.

Quiz

Στο τεστ που ακολουθεί μπορείτε να ανακαλύψετε πόσο καλός εκπαιδευτής είστε ο ίδιος απαντώντας με ένα “αλήθεια” ή “ψέμα” σε κάθε μία από τις παρακάτω δηλώσεις.

1. Το εστιατόριο έχει την υποχρέωση να παρέχει στους υπαλλήλους τις απαραίτητες δεξιότητες για να καταφέρουν τη δουλειά.
2. Τα έσοδα που φέρνει ένας υπάλληλος στην επιχείρηση συχνά σχετίζονται με την εκπαίδευση που έχει λάβει ή την έλλειψη αυτής.
3. Το να εκπαιδεύεται κανείς “επάνω στη δουλειά” δεν είναι ο μόνος τρόπος αποτελεσματικής εκμάθησης των καθηκόντων του ως νέου υπαλλήλου.
4. Το να εκπαιδεύει κανείς λιγότερο έμπειρους υπαλλήλους είναι εξίσου σημαντικό με το να εκπαιδεύει και τους πιο έμπειρους.
5. Πριν από την εκπαίδευση, οφείλετε να εξηγείτε τους κανόνες της επιχείρησης στον νέο εργαζόμενο.
6. Πριν από τη συνάντηση με τους... μαθητές, πρέπει να απαντάτε στο ερώτημα του καθένα: “Κι εγώ τι θα κερδίσω μ’ αυτό;”
7. Τα δημοφιλή άτομα είναι σίγουρο πως θα είναι καλοί εκπαιδευτές.
8. Προτού αρχίσει η πραγματική εκμάθηση, εξηγείστε τον τρόπο με τον οποίο η θέση του κάθε υπαλλήλου σχετίζεται με το εστιατόριο.
9. Ένα άτομο που αποδίδει καλά στη δουλειά είναι ικανό να διδάξει άλλους.
10.  Η ικανότητα να εκπαιδεύεις μπορεί να εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό.
11.   Ένας εκπαιδευτής πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμος για κοινωνικές δραστηριότητες με τους υπαλλήλους που διδάσκει.
12.  Ο παλαιότερος εργαζόμενος (ή ο ιδιοκτήτης) που επιφορτίζεται με το χρέος να μεταφέρει τις γνώσεις του στους νεοπροσληφθέντες υπαλλήλους θα πρέπει να ξοδεύει όσο περισσότερο χρόνο μπορεί στην προετοιμασία αυτών που θα πει.
13.  Παράλληλα, θα πρέπει να έχει καταγράψει τους κανόνες της επιχείρησης και να έχει κάνει λίστα με τα σημεία κλειδιά γύρω από τα οποία θα κινηθούν οι οδηγίες.
14.  Ο εκπαιδευτής θα πρέπει να μάθει τι ξέρει ήδη ο υπάλληλος για τη δουλειά προτού αρχίσει να τον εκπαιδεύει.
15.  Επιπλέον, θα πρέπει να έχει ένα πλάνο χρόνου και ένα πρόγραμμα για κάθε μέρα και το τι θα αναλύει σε καθημερινή βάση.
16.  Όταν θέτει εκπαιδευτικούς στόχους, θα πρέπει να δίνει στους εκπαιδευόμενους περισσότερη δουλειά από αυτή που μπορούν να φέρουν σε πέρας, ώστε να μάθουν να δουλεύουν αγγίζοντας υψηλούς στόχους.
17.  Όταν ένας εκπαιδευόμενος αποδίδει σωστά, καλό θα ήταν να τον ανταμείβει με μία καλή κουβέντα όπως “πολύ καλά” ή “τα πηγαίνεις περίφημα”.
18.  Ένας εκπαιδευτής δεν πρέπει ποτέ να παραδέχεται παλιότερα ή τωρινά του λάθη ή το ότι δεν γνωρίζει την απάντηση σε μία ερώτηση.
19.  Ο καλύτερος τρόπος να χειριστεί κανείς έναν αναιδή εκπαιδευόμενο είναι να φέρει σε αμηχανία το άτομο μπροστά σε άλλους.
20.  Όταν εκπαιδεύει κανείς νέους υπαλλήλους, πρωταρχικός στόχος είναι η ταχύτητα.
21.  Ο υπεύθυνος για να διδάξει τους καινούριους εργαζομένους πρέπει διαρκώς να έχει συναίσθηση της συμπεριφοράς και των συναισθημάτων τους.
22.  Τα ξαφνικά τεστ και οι απρόσμενοι έλεγχοι είναι ένας καλός τρόπος να διασφαλίσει την υψηλή απόδοση του προσωπικού.
23.  Υπάρχουν περίοδοι στη διάρκεια της εκπαίδευσης όπου καμία εμφανής πρόοδος δεν γίνεται αντιληπτή.
24.  Είναι αναμενόμενο κάποιοι υπάλληλοι να μάθουν δύο ή και τρεις φορές πιο γρήγορα από άλλους.
25.  Καλό είναι να μην μιλά μόνο, αλλά και να δείχνει κανείς στον εκπαιδευόμενο πώς να φέρει σε πέρας ένα καθήκον του.
26.  Όταν ένας υπάλληλος κάνει κάτι λάθος, πρέπει να του το τονίζει: “Όχι έτσι!”.
27.   Έπειτα από την εκμάθηση μιας πρακτικής, ο εκπαιδευτής οφείλει να ζητήσει από τους εκπαιδευόμενους τις προτάσεις τους για το πώς μπορούν να τη βελτιώσουν.
28.  Αφού ακούσει προσεκτικά αυτές τις προτάσεις θα πρέπει να τις σκεφτεί και να υιοθετήσει εκείνες που θεωρεί ότι όντως θα προάγουν τη δουλειά, αναθεωρώντας τη μέχρι τότε πορεία που ακολουθούσε η επιχείρηση.

Απαντήσεις

• Οι πρώτες έξι δηλώσεις, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι “αλήθεια”. Για να δημιουργήσετε ενδιαφέρον στον “μαθητή”, οφείλετε να του εξηγήσετε τα οφέλη που θα έχει και ο ίδιος και να ξεκαθαρίσετε τα πράγματα εξηγώντας τους κανόνες της επιχείρησης. Είναι επίσης σημαντικό να διευκρινίσετε σημαντικά ζητήματα όπως τη θέση του υπαλλήλου στη σάλα. Όλα τα οφέλη και οι απαιτήσεις θα πρέπει να τεθούν στην αρχή, προτού ξεκινήσει η εκπαίδευση.

• Το νούμερο 7 είναι “ψέμα”. Η δημοτικότητα δεν σχετίζεται απαραίτητα με το να είσαι καλός εκπαιδευτής. Η επιθυμία τού να εκπαιδεύσεις ναι. Επίσης, η ικανότητα τού να εκπαιδεύεις μπορούν να εξελιχθούν σε μεγάλο βαθμό.

• Το νο 8 είναι “αλήθεια”. Είναι σημαντικό να βλέπεις τη συγκεκριμένη δουλειά σαν μέρος του συνόλου.

• Το νο 9 είναι “ψέμμα” και το νο 10 “αλήθεια”. Ενέχει ένα είδος κινδύνου η έντονη κοινωνικοποίηση ενός εκπαιδευτή με τους μαθητές του, παρόλο που σ’ ένα μικρότερο βαθμό είναι πιθανώς επιθυμητή.

• Τα 12, 13, 14 και 15 έχουν να κάνουν με το να προετοιμαστεί κανείς για τις οδηγίες που θα κληθεί να δώσει. Όλα είναι “αλήθεια”.

• Το νο 16 είναι “ψέμα”. Η εκπαίδευση είναι μία διαδικασία όπου η επιτυχία σε κάθε βήμα της είναι σημαντική. Τα στάνταρντ θα πρέπει να τεθούν ώστε να είναι εφικτά και να αποφευχθεί η εμπειρία της αποτυχίας.

• Το νο 17 είναι “αλήθεια”.

• Το νο 18 είναι “ψέμα”: κανείς δεν περιμένει έναν τέλειο εκπαιδευτή.

• Το νο 19 είναι “ψέμα”. Ακόμη κι αν ο εκπαιδευόμενος παρεκτραπεί, δεν είναι σωστό να φέρνει κάποιον σε δύσκολη θέση. Καλύτερα να του μιλήσεις ιδιωτικά.

• Το νο 20 είναι “ψέμα”: Πρώτα διαμορφώνεις τη συμπεριφορά και στη συνέχεια στοχεύεις στην ταχύτητα.

• Το νο 21 είναι “αλήθεια”.

• Το νο 22 είναι “ψέμα”. Οι εκπλήξεις δεν θεωρούνται καλές στην εκπαίδευση.

• Το νο 23 είναι “αλήθεια”. Υπάρχουν φορές όπου καμία εμφανής πρόοδος δεν φαίνεται κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.

• Τα νούμερα 24 και 25 είναι “αλήθεια”.

• Το νούμερο 26 αντιπροσωπεύει έναν αρνητικό τρόπο εκμάθησης. Είναι πολύ καλύτερο να υπογραμμίζει κανείς τα θετικά.

• Τα δύο τελευταία είναι “αλήθεια”. Κάθε στόχος μπορεί να βελτιωθεί με νέες τεχνικές, νέες μεθόδους, νέο εξοπλισμό, νέες δεξιότητες και όλοι οφείλουν να δίνουν χώρο στο καινούριο. Αντίστοιχα, κάθε χτεσινός στόχος μπορεί και να διαγραφεί ως μη αναγκαίος.

 

Επιμέλεια: Εύα Τούνα

Από το τεύχος 37 (ΣΕΠ-ΟΚΤ 2011) του περιοδικού ΨΗΤΟπωλείου