Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Sandwich - Ο πρωταγωνιστής του casual dining
Sandwich - Ο πρωταγωνιστής του casual dining

Ένα από τα πιο διάσημα σνακ στην ιστορία της παγκόσμιας γαστριμαργικής σκηνής μεταμορφώνεται σε μια σύγχρονη δημιουργική επιλογή γεύματος, συνδυάζοντας γεύση αλλά και ποιότητα.

 

Παρουσίαση: Ελένη Δόνου, Φωτογραφίες: Από το αρχείο των καταστημάτων

 

Oταν ο Βρετανός Τζον Μόντεγκιου, 4ος Κόμης της πόλης Sandwich της νοτιοανατολικής Αγγλίας, σύμφωνα με τον μύθο, ένα βράδυ του 1762 χαρτοπαίζοντας και μη μπορώντας να εγκαταλείψει τη θέση του, παρήγγειλε από το Beef Steak Club του Covent Garden λίγο μοσχάρι με φέτες ψωμιού, τα οποία και ένωσε με τα χέρια του, δημιουργώντας το πρώτο σάντουιτς, δε φανταζόταν ότι θα είχε εφεύρει μια από τα πιο διάσημες λιχουδιές της υφηλίου. Σύμφωνα με το αγγλικό λεξικό της Οξφόρδης, σάντουιτς ονομάζεται το φαγητό που αποτελείται από δύο κομμάτια ψωμί με γέμιση μεταξύ τους, που τρώγεται σαν ένα ελαφρύ γεύμα. Πολλά χρόνια μετά, το σάντουιτς συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στα μενού των καταστημάτων και να συνοδεύει τον καταναλωτή καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, αποτελώντας μια εύκολη πρωινή επιλογή, ένα χορταστικό μεσημεριανό γεύμα, αλλά και ένα γρήγορο βραδυνό σνακ με πολλές ποικιλίες ψωμιών, τυριά και αλλαντικά, ευφάνταστες σάλτσες, αλλά και γλυκιές παραλλαγές που δεν έχουν τελειωμό!

 

Στροφή στην ποιότητα

Σύμφωνα με στοιχεία του 2017 της βρετανικής Telegraph, στην πατρίδα του Sandwich, οι Βρετανοί αγοράζουν περισσότερα από 3,5 δισεκατομμύρια τέτοια γεύματα κάθε χρόνο, ξοδεύοντας γι’ αυτά περίπου 7,8 δισ. λίρες. Στην εγχώρια αγορά, το εύκολο σνακ συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στον χώρο της Εστίασης, με θρυλικές καντίνες που σερβίρουν μεταμεσονύκτια γιγάντια σάντουιτς, αλλά και αφίξεις street food καταστημάτων που προτείνουν εναλλακτικές μορφές σάντουιτς ή gourmet εκδοχές τους, αποδεικνύοντας ότι ένα απλό γεύμα μπορεί να εξελίχθεί τόσο γευστικά όσο και ποιοτικά. «Ο Έλληνας αγαπά το σάντουιτς, και του αρέσει να αξιοποιεί τα περισσεύματα φαγητών σε πίτες, τοστ, ψωμάκια κ.ά. Ακόμα και το σουβλάκι είναι μιας μορφής σάντουιτς. Είναι μια πραγματικά εύκολη και γρήγορη λύση», μας λέει η υπεύθυνη marketing του Oven Sesame, Εμμανουέλα Κόκκαλη. Το σάντουιτς ήταν χρόνια συνυφασμένο με την έννοια του junk, ένα γεύμα ιδιαίτερα θερμιδογόνο, μια παρεξηγημένη απόλαυση. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Φίλιππο Κολόκα, ιδιοκτήτη του Metropolis Sandwich «Η τάση που κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στην αγορά και είναι εμφανής και στις δικές μας πωλήσεις, είναι η στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές street food. Επιλέγουν συνήθως σάντουιτς με πολύσπορο ψωμί και προτιμούν ποιοτικά και αγνά υλικά που δεν τους επιβαρύνουν θερμιδικά, ένα γεύμα που θα τρώγαμε σα να ήμασταν σπίτι μας».

 

Η νέα τάση στα σάντουιτς συνδυάζει την γεμάτη γεύση, με την επιλογή για ένα γεύμα χαμηλής θερμιδικής αξίας.

 

Duck Soup: Το speak easy στέκι του σάντουιτς

Ο Σπύρος και η Κατερίνα Μαρινοπούλου άνοιξαν το κατάστημά τους πριν από τρία χρόνια, κρυμμένο σε μια στοά, μια ανάσα από την Πανεπιστημίου, θέλοντας να φτιάξουν ένα ήσυχο μέρος που να θυμίζει ιταλική panetteria, προσφέροντας σάντουιτς με ποιοτικές Α’ ύλες και ιδιαίτερες γεύσεις: «Ταξιδεύοντας χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δοκιμάσαμε πολλές νοστιμιές. Ο συνδυασμός των γεύσεων είναι μια γνώση που την αποκτάς σιγά σιγά και εμβαθύνεις, παρακολουθώντας συνέχεια τις νέες τάσεις και τις διεθνείς αγορές. Εμπνεόμαστε από τα προϊόντα που φέρνουμε στο κατάστημα και κάνουμε πολλές δοκιμές πριν τα εντάξουμε στον κατάλογό μας», μας εξηγεί η Κατερίνα Μαρινοπούλου. Με πολλές επιλογές ψωμιού όπως το γαλλικό campaillou, χρησιμοποιούν επιλεγμένα προϊόντα από χώρες της Μεσογείου, όπως την Ισπανία και την Ιταλία, αλλά και την Ελλάδα. Ενδεικτικές είναι οι επιλογές στο μενού όπως το σάντουιτς με παστράμι και blue cheese αλλά και το σάντουιτς με ελληνικό καπνιστό σαλάμι και κρητική Γραβιέρα. «Σάντουιτς από σάντουιτς διαφέρει, η κλίμακα τιμής ενός αλλαντικού όπως π.χ το καπνιστό χοιρινό ποικίλλει από 5 μέχρι 45 ευρώ και εκεί επιλέγεις τι ποιότητα θέλεις να έχεις. Το σάντουιτς σαν προϊόν δεν είναι ένα εύκολο κέρδος, χρειάζεται παραπάνω κόπος αν θέλεις να είσαι συνεπής προς τον πελάτη», μας λέει η Κατερίνα Μαρινοπούλου.

 


H Κατερίνα και ο Σπύρος Μαρινόπουλος, ιδιοκτήτες του Duck Soup.

 

Oven Sesame: Το κουλούρι Θεσ/κης γίνεται σάντουιτς

Πριν από ένα περίπου χρόνο στον πεζόδρομο της Αιόλου κατέφθασε το Oven Sesame, ένα ελληνικό προσεγμένο street food concept που προσφέρει σάντουιτς, με το κουλούρι Θεσσαλονίκης να παίρνει το ρόλο του παραδοσιακού ψωμιού: «Στην Ελλάδα αγαπάμε το σάντουιτς! Το κουλούρι αλλά και όλα τα υλικά είναι δικής μας παραγωγής και παρασκευάζονται καθημερινά στην κουζίνα μας. Σχεδιάσαμε ένα κουλούρι με σχήμα χαμόγελου, γιατί πάντα σερβίρουμε με χαμόγελο τα προϊόντα μας, αλλά αν το γυρίσεις ανάποδα είναι και σαν ένα τσαντάκι που μέσα, γεμίζοντάς το, κουβαλάς αγνά παραδοσιακά υλικά, χωρίς περιττά λιπαρά και πρόσθετα», μας εξηγεί η Εμμανουέλα Κόκκαλη, Υπ. Marketing του καταστήματος. Το κάθε κουλούρι, που δεν περιέχει ψίχα για να είναι πιο ελαφρύ αλλά και τραγανό, γεμίζεται μπροστά στον πελάτη και μπαίνει στο φούρνο για 3 μόλις λεπτά, για να λιώσουν τα τυριά και να ενωθούν καλύτερα τα υλικά. «Ξεκινώντας την επιχείρηση, ποντάραμε στο κοινό των 20άρηδων, αλλά έχουμε εντυπωσιαστεί γιατί βλέπουμε ανταπόκριση και από μεγαλύτερες ηλικίες που στο επαγγελματικό τους διάλειμμα προτιμούν κάτι οικονομικά προσιτό που δε βαραίνει και μπορείς άνετα να συνεχίσεις τη δουλειά σου», μας λέει η Εμμανουέλα Κόκκαλη.

 

Στο Οven Sesame, στην Αιόλου, το σάντουιτς είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής.

 

Όλοι οι επιχειρηματίες επενδύουν σε εξαιρετικά ποιοτικές Α' ύλες, τόσο στο ψωμί όσο και στις γεμίσεις των σάντουιτς

 

Metropolis Sandwich: Το σάντουιτς γίνεται gourmet

Στο κέντρο της Αθήνας, ο Φίλιππος Κολόκας και ο Λεωνίδας Τοπιτζής δημιούργησαν ένα gourmet σαντουιτσάδικο που υποδέχεται τον πελάτη, με ένα ψυγείο-βιτρίνα με τυριά και αλλαντικά από την Ελλάδα και την Ιταλία, ενώ πιο δίπλα διακρίνονται οι μηχανές κοπής και ένας ξύλινος πάγκος όπου το εκπαιδευμένο προσωπικό θα έτοιμάσει τα φρέσκα σάντουιτς: «Προσπαθήσαμε να διαφοροποιήσουμε τη διαδικασία παραγωγής ενός σνακ που υπήρχε και θα υπάρχει για πολλά ακόμη χρόνια. Χρησιμοποιούμε άριστες πρώτες ύλες, όπως φρέσκα αλλαντικά, προμηθευόμαστε τα ψωμιά μας καθημερινά, φρέσκα από διάφορους φούρνους της πόλης, όλα κόβονται και ετοιμάζονται μπροστά στα μάτια του πελάτη. Ταυτόχρονα, προτείνουμε πιο ασυνήθιστους συνδυασμούς γεύσεων που έχουμε σκεφτεί», μας εξηγεί ο Φίλιππος Κολόκας. Ο κατάλογος περιλαμβάνει αυτές τις ιδιαίτερες γεύσεις όπως το σάντουιτς με carpaccio από Entrecote και άρωμα λευκής τρούφας και το σάντουιτς με rib eye, τυρί Μετσόβου και σάλτσα εστραγκόν. «Εδώ και 3 χρόνια έχουμε κόσμο που έρχεται και ξαναέρχεται", σημειώνει ο κ. Κολόκας, ο οποίος, τέλος, υπογραμμίζει: "Αυτό προκύπτει από ένα συνδυασμό παραγόντων. Αφενός, ο Έλληνας πια δοκιμάζει και γι' αυτό αποζητά την γευστική αλλαγή, αφετέρου τα υλικά, αλλά και η εξυπηρέτηση είναι αυτά που τον κάνουν τελικά να επιστρέφει σ' εμάς".