Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Όταν το Ιnstagram συνάντησε το φαγητό
Όταν το Ιnstagram συνάντησε το φαγητό

Μια νέα πραγματικότητα, στον τομέα της εστίασης, έχει αναδιαμορφώσει τα τελευταία χρόνια ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο καταναλωτής το φαγητό, θέτοντας την εικόνα στην πρώτη γραμμή.

 

Κείμενο: Ελένη Δόνου

 

H φράση του διάσημου Γάλλου γαστρονόμου Jean Anthelme Brillat-Savarin: ‘‘Πες μου τι τρως να σου πω ποιος είσαι’’ δε θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχη στις μέρες μας, αν και το “πού τρως” θα ακουγόταν ακόμη πιο ακριβές...  Η γενιά των millennials, αλλά όσο περνάει ο καιρός όλο και περισσότερες ηλιακιακές ομάδες, ασχολούνται με το φαγητό ολοένα και πιο έντονα, ενώ το marketing και η εικόνα έχουν γίνει σχεδόν ταυτόσημες έννοιες λόγω των social media. Περισσότερo από κάθε μέσο, δε, το Instagram αποτελεί και τον πιο αποτελεσματικό τρόπο προβολής για τους χώρους εστίασης καθώς αξιοποιεί στο έπακρο τη δύναμη της εικόνας για να προβάλλει το μενού, τη φιλοσοφία και το χώρο τους, γι' αυτό και ολοένα και πιο πολλά εστιατόρια το επιλέγουν ως το κύριο μέσο επικοινωνίας τους.

 

 

Instagram και επιχειρηματικότητα

Η δημοφιλής εφαρμογή δημιουργήθηκε από δύο απόφοιτους του Πανεπιστημίου του Στάντφορντ το 2010 και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. «Το Instagram είναι ένα ελκυστικό μέσο’’, μας εξηγεί η κα Μία Κόλλια, συνιδρύτρια της εταιρείας επικοινωνίας και social media “We are Press”: ‘‘Και είναι ελκυστικό, γιατί σε μικρό χρονικό διάστημα, βλέπεις ξεκούραστα, πολλές και διαφορετικές φωτογραφίες. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η νέα τάση πια είναι τα βίντεο στο Instagram». Σήμερα, σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις, στην πλατφόρμα του Instagram υπάρχουν πάνω απο 178 εκ. φωτογραφίες φαγητού με το hashtag #food και 56 εκ. με τον όρο #foodporn, νούμερα που συνεχώς αυξάνονται. «Το Instagram είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για όλες τις επιχειρήσεις εστίασης”, συμπληρώνει η κα Γιώτα Χουλιάρα, επικεφαλής της εταιρείας επικοινωνίας και marketing, Concept Communications, αλλά και υπεύθυνη επικοινωνίας του εστιατορίου ΜΑΝΗ ΜΑΝΗ: “Αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό μέσο ανάδειξης της ταυτότητας ενός χώρου. Ωστόσο, χρειάζεται να προηγηθεί σωστό και στοχευμένο στρατηγικό πλάνο». Η αμερικανική εταιρεία eMarketer, που διεξάγει έρευνες αγοράς σχετικά με το ψηφιακό marketing, ανέδειξε το 2017 ως τη χρονιά του Ιnstagram, μιας και οι ενεργοί του χρήστες ανήλθαν αισίως στα 700 εκατομμύρια (σε μηνιαία βάση).

Το team του Cookoovaya ετοιμάζει τα πιάτα του εστιατορίου. O λογαριασμός Instagram του εστιατορίου Cookoovaya μετρά αισίως 8.5 χιλ. followers. Tην προώθηση του στο Instagram έχει αναλάβει η We are Press.

 

Την ίδια περίοδο, στις ΗΠΑ, τo 70.7% των επιχειρήσεων ξεκίνησαν να το χρησιμοποιούν ως εργαλείο προώθησης, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο απο το αντίστοιχο του 2016 (48.8%). Η ιδιοκτήτρια της διαφημιστικής εταιρείας Concept Communications, Γιώτα Χουλιάρα υπογραμμίζει πως «πλέον ο επιχειρηματίας της Εστίασης έχει αντιληφθεί ότι τα social media τού είναι πολύτιμα. Βοηθούν σημαντικά το έργο των μικρών επιχειρήσεων, το budget των οποίων μπορεί να μην αρκεί για μια ολοκληρωμένη επικοινωνιακή καμπάνια».


Το Instagram ενός εστιατορίου οφείλει να αντικατοπτρίζει ακριβώς τις αξίες της επιχείρησης για να έχει ανταπόκριση, γιατί είναι ένα εργαλείο κατά βάση διαδραστικό.
Μία Κόλλια


Οι πελάτες απαντούν

Σύμφωνα με έρευνα της μεγάλης αλυσίδας ιταλικών εστιατορίων Zizzi (140 καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο), η ηλικιακή ομάδα 18-35 περνάει πέντε ολόκληρες μέρες το χρόνο ποστάροντας φωτογραφίες στο Ιnstagram, ενώ το 30% αυτών θα απέφευγε να επισκεφτεί ένα εστιατόριο αν η παρουσία του στο εν λόγω μέσο ήταν αδύναμη. Αντίστοιχη έρευνα διεξήγαγε και η εταιρεία Marketing onlywayonline.com σε συνεργασία με τον Digital Marketing Strategist, Neil Sheth, ρωτώντας τους Ιnstagram Followers μαγαζιών εστίασης (εστιατόρια και cafe) στη Βρετανία, για ποιον ακριβώς λόγο ακολουθούν μια επιχείρηση στο Instagram. Το 40.5 % απάντησε πως σκόπευε να επισκεφθεί το συγκεκριμένο μαγαζί και ήθελε από πριν να αποφασίσει τι θα παραγγείλει, ενώ το 38% εξήγησε ότι ήθελε απλά να συλλέξει πληροφορίες. Σαφής απόδειξη πως το marketing που προσφέρει το Ιnstagram αξίζει την επιχειρηματική επένδυση είναι ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα των παραπάνω ερευνών, το 60% των ανθρώπων που ακολουθούν λογαριασμούς εστιατορίων έχουν ήδη ξοδέψει χρήματα εκεί ή σχεδιάζουν να το κάνουν στο άμεσο μέλλον. Μιλώντας με την ομάδα επικοινωνίας του εστιατορίου Cookoovaya, επιχείρηση με ισχυρό λογαριασμό στο Instagram, μας πιστοποιούν πως οι κρατήσεις τραπεζιών μέσω Instagram ολοένα και αυξάνονται: «Μας έχει τύχει να ανεβάσουμε φωτογραφία ενός δοκιμαστικού πιάτου νωρίς μέσα στη μέρα, και το βράδυ να το ζητάνε, υπάρχει άμεση αντίδραση και αλληλεπίδραση», προσθέτουν. 

 

Απαραίτητη προϋπόθεση, η ειλικρίνεια!

Παρά την αποτελεσματικότητά του, ωστόσο, το instagram, απαιτεί μεγάλη προσοχή, για να μην επιφέρει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα: “Το να προβάλει ένα εμπορικό κατάστημα ένα ένδυμα είναι αρκετά ασφαλές, καθώς κανείς δεν θα κατηγορήσει την επιχείρηση αργότερα αν δεν του πηγαίνει. Το να παρουσιάζεις, όμως, ένα ελκυστικό πιάτο και να διαφημίζεις το πόσο φρέσκο και νόστιμο είναι, αλλά τελικά αυτό που σερβίρεις να απέχει από αυτό που υποσχέθηκες, είναι καταστροφικό για τη φήμη σου”, σημειώνει η κα Μία Κόλλια. 

 

Την προώθηση του ΜΑΝΗ ΜΑΝΗ έχει αναλάβει η Concept Communications

 

Word of Mouth marketing

Οι διαφημιστικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι η πιο επιτυχημένη διαφήμιση είναι αυτή που διαδίδεται από στόμα σε στόμα και αυτό ακριβώς εξασφαλίζει και το Ιnstagram. Οι πελάτες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους για το πόσο όμορφο είναι το περιβάλλον του εστιατορίου, αν τα πιάτα είναι νόστιμα, αν η εξυπηρέτηση αξίζει και αν εν τέλει θα επισκεφθούν ξανά το ίδιο κατάστημα. Ο επιχειρηματίας, κρατώντας στο χέρι του το κλειδί της επιτυχίας, μπορεί να δημιουργήσει ενα αξιόπιστο και ελκυστικό προφίλ, μετατρέποντας τους πιθανούς του πελάτες σε υφιστάμενους και οικοδομώντας πιθανές νέες συνεργασίες.


Τοp Instagram tips

- O λογαριασμός σας είναι ο καθρέφτης της επιχείρησής σας και η online εκπροσώπησή του δείχνει ποιός πραγματικά είστε. 
- Προσθέστε ακριβείς πληροφορίες της επιχείρησης, logo και φυσικά πολλές φωτογραφίες. 
- Xρησιμοποιήστε hashtags, ένα από τα βασικά εργαλεία του Instagram, που ταιριάζουν στην επιχείρησή σας αλλά ταυτόχρονα είναι δημοφιλή. Μπορείτε να δημιουργήσετε τα δικά σας και να ενθαρρύνετε τους πελάτες σας να τα χρησιμοποιούν. 
- Μην ξεχνάτε να ποστάρετε την κατάλληλη ώρα της μέρας. Σύμφωνα με τη διεθνή πλατφόρμα marketing για το instagram, Later, η πιο σωστή ώρα να ανεβάσετε κάποια φωτογραφία είναι πριν από την ώρα του φαγητού, 11 με 1 και τα απογεύματα 7 με 9.
- Tηρείτε αυτό που υπόσχεστε.

 

Το Instagram μπορεί να αποτελέσει ένα μεγάλο όπλο για τις επιχειρήσεις εστίασης. Παίζεις με την εικόνα που έχεις χτίσει και εκεί ή κερδίζεις ή χάνεις.

Γιώτα Χουλιάρα

 

Οι χρήστες του INSTAGRAM απαντούν

Πηγή: Έρευνα για λογαριασμό της εταιρείας marketing Only Way Online στη Μ. Βρετανία / Δείγμα:158 Ερωτηθέντες, 28-45 ετών / Διεξήχθη το διάστημα Μάϊος-Ιούνιος 2017

 

 

Διαβάστε το άρθρο στο online περιοδικό >>